خبر جدید

» پای حرف صادرکنندگان در روز ملی صادرات|‌ سنگ‌اندازی مسئولان ملال‌آور است- اخبار استانها – اخبار تسنیم

  • تاریخ : 6th دسامبر 2018
  • موضوع : دسته‌بندی نشده
  • بازدید :
  • نظرات : بدون نظر

پای حرف صادرکنندگان در روز ملی صادرات|‌ سنگ‌اندازی مسئولان ملال‌آور است- اخبار استانها – اخبار تسنیم
[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، همزمان با روز ملی صادرات پای حرف صادرکنندگان نشستیم که این صادرکنندگان گلایه‌مند بودند و از درد و دلهای خود سخن گفتند.

اردبیل که ظرفیت بالایی در تولید محصولات کشاورزی، خدماتی و دیگر کالاها از جمله لاستیک و شیشه دارد ظرفیت بالایی برای صادرات دارد ولی متاسفانه موانعی وجود دارد که صادرکنندگان را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است.

صادرکنندگانی که برای توسعه اقتصاد گام برمی‌دارند با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند و این بی‌مهری ها همچنان ادامه دارد.

روز ملی صادرات بهانه‌ای بود تا پای حرف صادرکنندگان اردبیلی بنشینیم که هر کدام درد و دلهای زیادی را برای گفتن داشتند.

 

 قوانین دست و پاگیر مشکلات زیادی را یرایمان ایجاد کرده است

یکی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی در اردبیل اظهار داشت: متاسفانه قوانینی وجود دارد که دست و پا گیر بوده و روند صادرات را مشکل‌ساز کرده است.

وی ادامه داد: متاسفانه هر ماه و سال قوانینی وضع می‌شود که صادرکنندگان را با دغدغه زیادی مواجه می‌کند و این امر برای ما نگران کننده است.

این صادرکننده افزود: بنده به عنوان صادرکننده تمام تلاشم این است که بتوانم محصولات استان را صادر کنم تا دغدغه و نگرانی قشر کشاورز برطرف شود و تحول عظیمی در اقتصاد و اشتغال منطقه به وجود آید.

 ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی لغو شود

یکی دیگر از صادرکنندگان محصول سیب‌زمینی اظهار کرد:متاسفانه مصوبه‌ای برای ممنوعیت صادرات محصول سیب‌زمینی صادرشده که این امر دغدغه‌ و رنج بسیاری برای کشاورزان و صادرکنندگان ایجاد کرده است.

وی افزود: چشم امید تولیدکنندگان  به صادرات این محصول بوده است که با نامه نگاری دو وزیر صادرات سیب‌زمینی ممنوع شد و این امر چالش زیادی را ایجاد کرد.

این صادرکننده بیان کرد: کشاورزان منطقه شبانه‌روز تلاش می‌کنند و چشم‌امیدشان به صادرات محصول سیب‌زمینی است ولی در موقع فروش مصوبه‌ای وضع می‌شود که بدون در نظر رفتن حقوق کشاورزان ممنوعیت صادرات سیب‌زمینی اعلام می‌شود.

وی اظهار کرد: بنده از مسئولان ارشد کشور تقاضا دارم هر چه سریع‌تر ممنوعیت را لغو کنند تا دغدغه کشاورزان و صادرکنندگان دوچندان نشود.

مقصد بیشتر صادرات محصولات و کالاهای اردبیل عراق است

رئیس اتاق بازرگانی اردبیل اظهار کرد: در حال حاضر بیشترین میزان صادرات به کشور عراق است و  آذربایجان در رده ششم قرار دارد.

حسین پیرموذن افزود: متاسفانه قوانین دست و پاگیری داریم که روند صادرات را مختل کرده و برای صادرکنندگان مشکلات ایجاد کرده است.

وی تصریح کرد: صادرکنندگان نقش اساسی در توسعه اقتصاد و اشتغال استان دارند و ما قدردان آن‌ها هستیم  وباید مشکلات و مطالبات صادرکنندگان هرچه سریع‌تر برطرف شود.

وضعیت صادرات اردبیل با توجه به ظرفیت‌های موجود مطلوب نیست

استاندار اردبیل گفت: با توجه به این که روند صادرات رو به رشد است ولی وضعیت صادرات استان نسبت به ظرفیتش قابل قبول نبست.

اکبر بهنامجو افزود: مطالبات و دغدغه‌های صادرکنندگان استان با جدیت پیگیری می‌ود تا بتوانیم دغدغه‌های صادرکنندگان را برطرف کنیم.

وی از لزوم حمایت همه‌جانبه صادرکنندگان در استان خبر داد و بیان کرد‌: با توجه به این که زیرساخت‌های لازم برای اتصال راه‌آهن اردبیل به آذربایجان فراهم می‌شود این مسئله تحول عظیمی در این زمینه ایجاد خواهد کرد.

بهنامجو اظهار کرد: صادرات یک امر ضروری است و باید موانع صادرات در استان برداشنه شود تا دغدغه و نگرانی صادرکنندگان برطرف شود.

موانع بر سر راه صادرکنندگان برطرف شود

رئیس سازمان صمت استان اردبیل نیز در این مراسم اظهار کرد: برای رسیدن به توسعه و پیشرفت در هر موضوعی تعامل و هم‌افزایی یک امر مهم و اساسی است که همیشه باید به این موضوع مهم ارج نهاده شود تا بتوانیم خروجی مطلوب را به دست آوریم.

سیدحامد عاملی توسعه روند صادرات را راه نجات از مشکلات اقتصادی برشمرد و بیان کرد: اگر به این موضوع مهم ارج نهاده نشود و موانع و مشکلات بیشتری بر سر راه این قشر گذاشته شود بی‌شک صادرات استان با مشکل و فاجعه‌ای عظیم روبه‌رو خواهد شد که می‌تواند توسعه اقتصاد استان را متوقف کند.

وی اظهار کرد: باید با تدوین برنامه‌های اساسی در این زمینه شاهد توسعه و تسهیل روند صادرات استان باشیم و با حمایت از صادرکنندگان و تولیدکنندگان از خام‌فروشی محصولات در استان جلوگیری کنیم.

امروز صادرکنندگان اردبیلی از دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود سخن گفتند و انتظار دارند هر روز قوانین دست و پاگیری برای صادرکنندگان وضع نشود و حمایت از این قشر مبنای کار قرار گیرد چرا که تلاش این قشر زحمتکش این است که اقتصاد و اشتغال منطقه را پویایی بخشند.

انتظار می‌رود مسئولان کشوری و استانی نیز برنامه‌ریزی مناسب و هدفمند در این زمینه داشته باشند تا صادرکنندکان بدون دغدغه بتوانند در روند توسعه صادرات گام اساسی بردارند.

انتهای پیام/ش

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.