خبر جدید

» مقایسه اسنپدراگون ۸۵۵ با A12 بایونیک، کرین ۹۸۰ و اکسینوس ۹۸۲۰

  • تاریخ : 7th دسامبر 2018
  • موضوع : دسته‌بندی نشده
  • بازدید :
  • نظرات : بدون نظر

[ad_1]

با زومیت و مقایسه‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام با A12 بایونیک اپل، کرین ۹۸۰ هواوی و اکسینوس ۹۸۲۰ سامسونگ همراه شوید.

کوالکام اخیرا از جدیدترین تراشه‌ی پرچمدار خود به‌ نام اسنپدراگون ۸۵۵ رونمایی کرده است. همان‌طور که ساعاتی قبل از آغاز اجلاس Snapdragon Technology اعلام شده بود، جدیدترین تراشه‌ی کوالکام به سه کلاستر پردازشی مجهز است و به‌لطف بهره‌مندی از آدرنو ۶۴۰ می‌تواند تجربه‌ی گیمینگ به‌یاد‌ماندنی را به کاربر ارائه دهد.

این تراشه از ویژگی‌های جدید و بسیار مهمی نظیر واحد پردازشی مبتنی بر شبکه‌ی عصبی اختصاصی و شبکه‌ی ۵G پشتیبانی می‌کند و در کنار این‌ها بهبودهای قابل‌توجه متعددی به‌خود دیده است تا نه‌تنها یک سر و گردن بالاتر از نسل قبل خود باشد، بلکه بتواند از میدان مبارزه با رقبایش سربلند بیرون بیاید.

مقاله‌های مرتبط:

سوالی که خیلی‌ها از خود می‌پرسند، این است که اسنپدراگون ۸۵۵ از لحاظ مشخصات فنی، چه تفاوت‌هایی با رقبا دارد؟ هواوی چندین ماه پیش از تراشه‌ی جدید و قدرتمند خود به‌ نام کرین ۹۸۰ رونمایی کرد، تراشه‌ای که شاهد حضور آن در پرچمدار این شرکت یعنی میت ۲۰ پرو بودیم.

کرین ۹۸۰ که نخستین تراشه‌ی مجتمع هفت نانومتری دنیا به‌شمار می‌آید،‌ دارای واحد پردازشی عصبی دوگانه،‌ پردازنده‌ی مرکزی مبتنی بر Cortex-A76 و مودمی با پشتیبانی از LTE Cat.21 است و در بنچمارک‌ها عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود برجای گذاشته و نشان داده پردازنده‌ای توان‌مند است.

از طرفی، اپل به‌ هنگام معرفی پرچمدار ۲۰۱۸ خود یعنی آیفون ۱۰ اس، از پردازنده‌ای جدید به‌ نام ای ۱۲ بایونیک رونمایی کرد. پردازنده‌ای که نسبت به ای ۱۱، بهبودی قابل‌توجه در زمینه‌ی موتور عصبی به خود دید. ای ۱۲ اپل بی‌شک یکی از قدرتمندترین پردازنده‌های حال حاضر گوشی‌های هوشمند است و کار را برای هر رقیبی سخت می‌کند.

تراشه‌ی جدید سامسونگ که از آن به‌ نام اکسینوس ۹۸۲۰ یاد می‌شود، مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری است و در گوشی موردانتظار گلکسی اس ۱۰ از آن استفاده خواهد شد. این تراشه نیز همچون اسنپدراگون ۸۵۵ از سه کلاستر پردازشی بهره‌مند است. 

پیشتر شاهد این موضوع بوده‌ایم که سه تراشه‌ی متعلق به اپل، سامسونگ و هواوی، توانسته‌اند در بنچمارک‌ها عملکرد بسیار بهتری نسبت به اسنپدراگون ۸۴۵ داشته باشند؛ حال باید دید که آیا برادر بزرگ این تراشه می‌تواند انتقامش را از رقبا بگیرد یا خیر.

اسنپدراگون 855 کوالکام / Qualcomm Snapdragon 855

فناوری‌های ارتباطی

در زمینه‌ی فناوری‌های ارتباطی، تمامی این تراشه‌های پرچمدار تا حد زیادی شبیه‌به‌هم هستند. با این‌حال، تراشه‌ی جدید کوالکام در یک حوزه، بهتر از رقبایش است. اسنپدراگون ۸۵۵ نخستین تراشه‌ی دنیا است که زودتر از رقبا، امکان کار با نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی (۵G) را به کاربرانش می‌دهد. البته تراشه‌ی جدید کوالکام در این زمینه تنها نیست؛ در واقع کرین ۹۸۰ هواوی هم از این فناوری پشتیبانی می‌کند. 

با این‌حال نباید فراموش کرد که تراشه‌های سری کرین تنها در گوشی‌های هواوی و آنر استفاده می‌شوند. به‌علاوه، گوشی‌‌های هوشمندی که بتوانند با کرین ۹۸۰ به شبکه‌ی ۵G متصل شوند، قرار نیست تا قبل از نیمه‌ی سال ۲۰۱۹ در دسترس مشتریان قرار گیرند، به‌همین‌علت است که اسنپدراگون ۸۵۵ نخستین تراشه‌ی دنیا به‌شمار می‌آید که امکان استفاده از فناوری ۵G را به کاربر می‌دهد. 

در کنار این‌ها، اکسینوس ۹۸۲۰ از ۵G پشتیبانی نمی‌کند. البته گفته می‌شود که سامسونگ قصد دارد در گوشی گلکسی اس ۱۰ از یک مودم سفارشی‌سازی‌شده‌ی ۵G در کنار این تراشه استفاده کند.

هواوی میت ۲۰ پرو / Huawei Mate 20 pro

دوربین

وقتی بحث به دوربین می‌رسد،‌ اسنپدراگون ۸۵۵ نشان می‌دهد که ضمن بهبود قابل‌توجه نسبت به نسل قبل، ویژگی‌های جدید زیادی دارد و می‌تواند تجربه‌ی عکاسی لذت‌بخشی را به کاربر هدیه دهد. پرچمدار جدید کوالکام به‌لطف بهره‌مندی از تراشه‌ی داخلی Spectra 380 از دوربین تک‌لنز تا سقف ۳۲ مگاپیکسل پشتیبانی می‌کند. با این‌حال، کرین ۹۸۰ در این زمینه عملکرد بهتری نشان می‌دهد. تراشه‌ی پرچمدار هواوی، می‌تواند از دوربین تک‌لنز تا سقف ۴۰ مگاپیکسل پشتیبانی کند. 

اسنپدراگون ۸۵۵ همچنین توانایی این را دارد که ویدیوهای ۴K HDR را با حالت پرتره ثبت کند، حتی به‌ هنگام حرکت سوژه‌ها. چنین قابلیتی در تراشه‌ی کرین ۹۸۰ هم وجود دارد که نمونه‌ی آن را در گوشی میت ۲۰ پرو مشاهده کرده‌ایم. 

اکسینوس ۹۸۲۰ در این زمینه هم حرفی برای گفتن ندارد و از چنین قابلیتی پشتیبانی نمی‌کند. ظاه
را این تراشه بیش از همه‌چیز، به اعداد متکی است. گفته می‌شود که این تراشه از انکود و دیکود ویدیوهای ۸K با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. برای آن‌هایی که به ویدیوهای ۴K علاقه دارند، این تراشه می‌تواند از چنین ویدیوهایی با نرخ ۱۵۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی کند.

گلکسی نوت 9 سامسونگ / Samsung Galaxy Note 9

بازی و سرگرمی

کوالکام شب گذشته ثابت کرد که اهمیت زیادی به دنیای بازی و سرگرمی می‌دهد؛ این شرکت در بخش پایانی مراسم شب گذشته‌ی خود ضمن ارائه‌ی یک‌سری آمار و ارقام از تعداد گیمرها و درآمد بالای این حوزه، از پلتفرم Snapdragon Elite Gaming هم رونمایی کرد. این پلتفرم از ای‌پی‌آی Vulkan 1.1 پشتیبانی می‌کند. در مقایسه متوجه می‌شویم که دو تراشه‌ی ای ۱۲ اپل و اکسینوس ۹۸۲۰ سامسونگ از ای‌پی‌آی Vulkan 1.0 پشتیبانی می‌کنند. مورد دیگر این است که گفته می‌شود کرین ۹۸۰ اصلا از ای‌پی‌آی Vulkan پشتیبانی نمی‌کند.

علاوه بر این‌ها، اسنپدراگون ۸۵۵ از دو استاندارد +HDR10 و دالبی ویژن هم پشتیبانی می‌کند؛ دو استانداردی که باعث ظهور نمایشگرهای روشن‌تر و باکیفیت‌تر شده‌اند. این تراشه در زمینه‌ی گیمینگ می‌تواند بازی‌ها را با نرخ فریم بسیار خوبی اجرا کند. کرین ۹۸۰ هواوی در این زمینه دست‌کمی از تراشه‌ی جدید کوالکام ندارد؛ فناوری GPU Turbo به‌کاررفته در کرین ۹۸۰، پیشتر در کرین ۹۷۰ هم استفاده شده بود، اما در تراشه‌ی جدید بهبودهای جالبی به‌ خود دید.

پارامتر / نام پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام اکسینوس ۹۸۲۰ سامسونگ ای ۱۲ بایونیک اپل کرین ۹۸۰ هواوی
لیتوگرافی ۷ نانومتری ۸ نانومتری ۷ نانومتری ۷ نانومتری
پردازنده‌ی مرکزی (CPU)

یک هسته‌ی کرایو ۴۸۵ با فرکانس پردازشی ۲.۸۴ گیگاهرتز

سه هسته‌ی کرایو ۴۸۵ با فرکانس پردازشی ۲.۴۲ گیگاهرتز

چهار هسته‌ی کرایو ۴۸۵ با فرکانس پردازشی ۱.۸۰ گیگاهرتز

دو هسته‌ی سفارشی

دو هسته‌ی Cortex-a75

چهار هسته‌ی Cortex-A55

دو هسته‌ی ورتکس با فرکانس پردازشی ۲.۵ گیگاهرتز

چهار هسته‌ی تمپست با فرکانس پردازشی ۱.۶ گیگاهرتز

دو هسته‌ی Cortex-A76 با فرکانس پردازشی ۲.۶ گیگاهرتز

دو هسته‌ی Cortex-A76 با فرکانس پردازشی ۱.۹۲ گیگاهرتز 

چهار هسته‌ی Cortex-A55 با فرکانس پردازشی ۱.۸ گیگاهرتز

پردازنده‌ی گرافیکی (GPU)

آدرنو ۶۴۰

Mali-G76 MP12

پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی چهار هسته‌ای

Mali-G76 MP10

پشتیبانی از دوربین

تک‌لنز: ۳۲ مگاپیکسل

دولنز: ۲۰ + ۲۰ مگاپیکسل

تک‌لنز: ۲۲ مگاپیکسل

دولنز: ۱۶ + ۱۶ مگاپیکسل

تک‌لنز: ۱۲ مگاپیکسل

دولنز: ۱۲ + ۱۲ مگاپیکسل

تک‌لنز: ۴۰ مگاپیکسل

دولنز: ۴۰ + ۲۰ مگاپیکسل

فناوری‌های ارتباطی

LTE Cat.20

LTE Cat.20

LTE Cat.16

LTE Cat.21

واحد پردازش مبتنی بر شبکه‌ی عصبی (NPU)

دارد

دارد (یگانه)

دارد (یگانه)

دارد (دوگانه)

گوشی‌های مقصد

وان‌پلاس ۷

گلکسی اس ۱۰ (تاییدنشده)

آیفون XS Max، آیفون XS و آیفون XR

هواوی میت ۲۰ پرو، آنر مجیک ۲

دو مورد از این تراشه‌ها هم‌اکنون در بازار موجود هستند؛ اپل از ای ۱۲ بایونیک در گوشی‌های آیفون ۱۰ اس، آیفون ۱۰ اس مکس و آیفون ۱۰ آر استفاده کرده است. از طرفی، گوشی‌های میت ۲۰ پرو هواوی و آنر مجیک ۲ به تراشه‌ی کرین ۹۸۰ تجهز شده‌اند. گفتنی است که سامسونگ قصد دارد در پرچمدار سال آینده‌ای یعنی گلکسی اس ۱۰ از اکسینوس ۹۸۲۰ استفاده کند. در نهایت
به اسنپدراگون ۸۵۵ می‌رسیم؛ تراشه‌ای که برای نخستین‌بار در گوشی جدید وان‌پلاس از آن استفاده خواهد شد و شاهد حضور آن در دستگاه‌های دیگری نیز خواهیم بود.

شما کاربران محترم همچنین می‌توانید مقایسه‌ی بین اسنپدراگون ۸۵۵ و اسنپدراگون ۸۴۵ را نیز در زومیت مطالعه کنید.

[ad_2]

Source link

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.