خبر جدید

» رنگ چوب و رنگ مخصوص ترمووود را چگونه استفاده کنیم؟

  • تاریخ : 2nd می 2020
  • موضوع : دسته‌بندی نشده
  • بازدید :
  • نظرات : بدون نظر

ترمووود و چوب طبیعی در رنگ‌های مختلفی در بازار یافت می‌شوند، ما در این مطلب نکات مربوط به نجوه رنگ آمیزی چوب طبیعی و ترمووود را بیان می‌کنیم. مراحل رنگ آمیزی بر روی چوب طبیعی با ترمووود کمی متفاوت است که در ادامه سعی می‌کنیم بیشتر در مورد این تفاوت ها توضیح دهیم و انواع رنگ چوب را از نظر ساختار و نحوه اجرا مورد بررسی قرار دهیم.

آیا ترمووود هم نیاز به رنگ دارد؟

ترمووود هم، مانند سایر چوب های طبیعی نیاز به رنگ آمیزی دارد، دلایل رنگ آمیزی ترمووود از دو جنبه قابل توضیح است، جنبه اول آن ایجاد زیبایی بصری است به نحوی که با رنگ کردن ترمووود می‌توان سلیقه‌های مختلف مصرف کنندگان را پوشش داد؛ جنبه دوم و مهم‌ترین فایده رنگ آمیزی چوب طبیعی و ترمووود محافظت از آنها در مقابل شرایط محیطی است که خود به دو دلیل عمده انجام می شود:

محافظت از ترمووود در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید

باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت عدم رنگ آمیزی ترمووود، رنگ دانه‌های موجود در چوب در اثر قرارگیری در مقابل اشعه خورشید از بین رفته و به مرور زمان رنگ چوب یا ترمووود به حالت خاکستری یا نقره ای تغییر رنگ خواهد داد؛ در نتیجه شکل ظاهری چوب به صورت کهنه و کم رنگ خواهد شد که این مساله در موقعیت هایی که از چوب بعنوان نما در مقابل آفتاب استفاده می‌شود بسیار حائز اهمیت است.

محافظت از ترمووود در برابر رطوبت

در سطح چوب حفره‌هایی وجود دارد که مکان امنی برای رشد قارچ‌ها و انواع کپک‌هاست و رنگ آمیزی چوب باعث پر شدن حفره های موجود در چوب شده و تمامی خلل و فُرج های آن را پوشش می دهد، بنابراین رطوبت نمی‌تواند به داخل چوب نفوذ کند و چوب درمقابل نفوذ حشرات و قارچ ها ایمن می‌گردد.

انواع رنگ چوب

رنگ‌آمیزی چوب یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای ایجاد تغییر ظاهر چوب و افزایش کیفیت و ماندگاری آن است، در انتخاب رنگ ترمووود حساسیت لازم را به خرج دهید تا بتوانید دکوراسیونی شیک و ایده‌آل ایجاد کنید. در خرید رنگ چوب باید اصولی رعایت شود تا بتوان بهترین رنگ را تهیه کرد. انواع رنگ در دسته‌بندی‌های مختلف بسته به نوع محصول، شرایط محل استفاده، آب و هوا، نیاز و سلیقه تولیدکننده و مصرف‌کننده و… وجود دارد، این رنگ‌ها علاوه بر زیبا‌تر کردن چوب، عمر استفاده از محصولات و فرآورده‌های آن را افزایش می‌دهد.

رنگ چوب فوری

رنگ‌ فوری از دسته رنگ‌های شفاف هستند که علاوه بر پوشاندن سطح چوب و حفاظت آن، لایه شفافی را بر روی چوب به وجود می‌آورد، بدون آن که در نقش و موج چوب تغییری ایجاد کند. رنگ‌هایی مانند سیلر، کیلر، نیم پلی‌استر، تمام پلی‌استر، رنگ‌های فوری خودرویی و… از انوع رایج آن است.

میزان پوشش‌دهی

سیلر، کیلر و پلی استر عسلی رنگ هستند و در ظاهر چوب تغییر چندانی ایجاد نمی‌کنند، اما رنگ‌های خودرویی فوری، باعث تغییر رنگ چوب می‌شوند تا حدی که نقش و رگه چوب را ناپدید می‌کنند.

روش اجرای انواع رنگ چوب فوری

پیش از شروع کار برای رنگ‌آمیزی چوب نیاز به آماده‌ سازی رنگ فوری است، این رنگ‌ها در حالت عادی به دلیل غلظت بالایی که دارند قابل استفاده نیستند و باید رقیق شود که بدین منظور از تینر فوری استفاده می‌شود، تینر مایع بی رنگی است که ظاهرا شبیه آب می‌باشد، بوی بسیار تند و قابلیت خورندگی و پاک‌کنندگی بسیار بالا دارد.

برای پیاده سازی رنگ فوری روی سطح چوب از قلم مو یا پیستوله استفاده می کنند و معمولا پیستوله کاربرد بیشتری نسبت به قلم مو دارد. نکته مهم در اجرای رنگ خشک شدن سریع آن است؛ رنگ‌های فوری طی فعل و انفعالات شیمیایی خشک می‌شوند مثلا هنگام استفاده از رنگ پلی استر، باید موادی به نام هاردنر یا خشک کن به میزان مناسب با رنگ و تینر ترکیب شود.

موارد استفاده

رنگ چوب فوری مخصوص فضای داخل خانه است و از این رنگ‌ها نمی‌توان در فضای باز استفاده کرد. از رنگ‌های فوری در رنگ‌کاری مبلمان، میز ناهار‌خوری و سرویس خواب امروزی استفاده می‌شود. از کاربرد دیگر آن می‌توان به پوشش MDF خام با استفاده از رنگ خودرویی فوری اشاره کرد.

رنگ چوب گیاهی

بیشتر رنگ‌های موجود در بازار از دسته رنگ‌های شیمایی هستند، اما امروزه نسل جدیدی از رنگ‌های چوب با استفاده از تکنولوژی روز و روغن‌های گیاهی ساخته شده است که مزایای بسیاری دارد. از بارزترین مزایای آن که باعث استقبال مصرف کنندگان شده است اجرای آسان و خشک شدن سریع آن می‌باشد. از آنجا که این رنگ‌ها شیمیایی نیستند برای سلامتی انسان هم ضرر ندارد و برای مصارف مختلفی مانند ساخت سونا خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اجرای انواع رنگ چوب گیاهی

اجرای روغن گیاهی بسیار راحت است، نیاز به تجربه و دانش خاصی برای رنگ کردن با روغن گیاهی نیست. شما با استفاده از تکه‌ای اسفنج، روغن را روی چوب پخش کنید و بعد از ۳ دقیقه، با دستمال پارچه‌ای، سطح کار را تمیز کنید. این روش ساده‌ترین روش رنگ کردن چوب است.

موارد استفاده

رنگ چوب گیاهی در داخل و بیرون ساختمان کاربرد دارد. با استفاده از این رنگ‎ها طیف گسترده‌ای از انواع رنگ‌ چوب را می‌توانید پیاده کنید. با توجه به قابلیت‌ روغن‌های گیاهی، از آن‌ها برای پوشش ظروف چوبی، کف‌پوش چوبی، نمای چوبی و سازه‌هایی که در معرض آب و آفتاب هستند استفاده می‌شود.

میزان پوشش دهی

هنگام پخش کردن روغن روی چوب، پس از آنکه روغن با فیبر موجود در چوب پیوند پیدا می‌کند، سطح چوب، روغن بیشتری به خود جذب نمی‌کند و این بدان معنی است که روغن گیاهی با قابلیت پوشش دهی بالا، نیازی به تجدید لایه‌های رنگی ندارد و همان لایه اول بسیار قوی عمل می‌کند و در عین حال تغییر رنگی در چوب ایجاد نمی‌کند.

 لاک الکل یکی دیگر از انواع رنگ چوب

این رنگ از ترکیب لاک و الکل تشکیل شده است. لاک در واقع از ترشحات حشره‌ای به نام کوکوس به دست می‌آید. این ترشحات در طیف‌های رنگ قهوه‌ای است ولی بهترین لاک موجود در بازار قهوه‌ای روشن تا زرد متمایل به نارنجی است. پیش از ورود رنگ‎های صنعتی به بازار، از لاک الکل بیشتر استفاده می‌شد.

اجرای لاک الکل روی چوب

روش اجرای لاک الکل ساده است و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد. حتی با یک دستمال هم می‌توان لاک الکل را اجرا کرد.

موارد استفاده

لاک الکل بر خلاف سایر انواع رنگ چوب با ایجاد ضخامت و لایه بسیار نازکی روی چوب بهترین گزینه برای رنگ‌آمیزی و جلا دادن انواع ساز می‌باشد. با توجه به اینکه رنگ‌های دیگر با ایجاد ضخامت به اصطلاح صدای ساز را خفه می‌کند، لاک الکل در حال حاضر مناسب‌ترین نوع برای سازهای چوبی می‌باشد. لاک الکل علاوه بر صنعت ساز‌سازی در جلا دادن مبلمان و سایر مصنوعات نیز کاربرد دارد.

میزان پوشش‌دهی

این نوع رنگ تنها برای جلادادن مناسب است و هیچ لایه‌ای روی چوب ایجاد نمی‌کند.

چوب دکوراتیو

یکی دیگر از انواع رنگ چوب رنگ‌های دکوراتیو هستند. رنگ‌های دکوراتیو در بسته‌های کوچک و معمولاً در نوشت‌افزارها یافت می‌شود.

اجرای رنگ دکوراتیو

برای اجرا نیاز به دانش و تجربه خاصی نیست و فقط کافی است چوب را سنباده‌کاری کرده و رنگ را روی آن اجرا کنید.

موارد استفاده از انواع رنگ چوب دکوراتیو

رنگ‌های دکوراتیو مناسب تولیدات صنعتی نیستند و در حد پوشش سازه‌های دست‌ساز کوچک چوبی مانند کاردستی کودکان است.

مراحل رنگ آمیزی چوب و ترمووود

در این قسمت مراحل رنگ آمیزی چوب را به صورت ساده و گام به گام به شما آموزش خواهیم داد. رنگ آمیزی به طور کلی به سه بخش سنباده زنی و رنگ آمیزی و لاک محافظ تقسیم می شود.
همانطور که قبلا اشاره کردیم رنگ کردن چوب طبیعی و چوب ترمووود در برخی از مراحل کمی متفاوت است. درمورد رنگ آمیزی چوب ترمووود بدلیل اینکه شرکت ها آن را به صورت پولیش شده و پرداخت شده به بازار عرضه می‌کنند، نیازی به مرحله سنباده زنی ندارد و چنانچه در بعضی قسمت‌های چوب ترمووود زدگی وجود داشت، می توان آن را با سنباده ۴۰۰ رفع کرد.

مرحله اول: سنباده زنی چوب طبیعی

برای رنگ آمیزی سطح چوب باید صاف و صیقلی باشد، یعنی باید قبل از رنگ کردن بوسیله سنباده سطح چوب را صیقل داد. برای اینکار باید از سنباده های مختلفی استفاده کرد. نوع سنباده بستگی به سطح چوب دارد، به عنوان مثال هر چه سطح زبری چوب بالاتر باشد باید از سنباده‌های درشت‌تر مثل سنباده ۸۰ استفاده کرد. ولی در مقابل هرچه سطح چوب نرم‌تر باشد می‌توان از سنباده های ضعیف‌تر مثل سنباده های ۲۲۰-۴۰۰ برای پرداخت استفاده کرد.

انواع و درجه بندی سنباده

سنباده‌ها در انواع درجه‌بندی ارائه می‌شوند که نسبت به زبری سطح چوب می‌توان از آنها استفاده کرد. در جدول زیر درجه‌بندی مختلف سنباده متناسب با زبری چوب نمایش داده شده است.

درجه

فوق العاده نرم

خیلی نرم

نرم

متوسط

زبر

خیلی زبر

فوق العاده زبر

شماره

۴۰۰ تا ۶۰۰

۲۲۰ تا ۳۸۰

۱۶۰ تا ۲۰۰

۱۲۰ تا ۱۵۰

۸۰ تا ۱۲۰

۴۰ تا ۸۰

۱۲ تا ۳۰

نحوه سنباده زدن

همانطور که در بالا گفته شد برای رنگ آمیزی با توجه به سطح چوب سنباده‌های مختلفی را برای صیقل دادن استفاده می‌کنند که اگر سطح چوب زبر بود سنباده ۸۰ و اگر نرم بود سنباده ۲۲۰-۴۰۰ تهیه می‌کنیم. بعد از انتخاب سنباده، چوب را روی سطح صاف قرار داده و در جهت راه چوب کشیدن سنباده روی سطح چوب را شروع می‌کنیم. منظور از راه چوب همان خطوطی هستند که در امتداد چوب کشیده می‌شوند و سنباده زدن در جهت این خطوط اهمیت زیادی دارد. سنباده را تا زمانی که سطح چوب صاف و صیقلی شود ادامه می‌دهیم، می‌توان با کشیدن دست روی چوب از هم سطح شدن چوب مطمئن شد.

پاک سازی چوب بعد از سنباده زنی

در آخر پس از آن که سطح چوب کاملا صاف و صیقلی شد خیلی مهم است که سطح چوب را به وسیله یک دستمال تمیز و نمدار پاک کنیم تا هرگونه براده چوب یا خاکی که به وسیله سنباده به وجود آمده است از سطح چوب پاکسازی شود. نهایتا اگر دیدید که سطح چوب کاملا صاف و صیقلی نشده است با استفاده از سنباده ۴۰۰ آن را یکبار دیگر پرداخت کنید تا کاملا سطح چوب صاف و یک دست شود و دوباره با استفاده از دستمال نمدار سطح چوب را پاکسازی نمایید.

مرحله دوم: رنگ آمیزی ترمووود و چوب

مرحله رنگ آمیزی برای چوب طبیعی و ترمووود یکسان است. برای رنگ آمیزی اولین مرحله انتخاب رنگ مناسب خواهد بود، بعد از انتخاب رنگ ابتدا آن را طبق دستورالعمل خود رنگ که اکثرا به طور کامل بر روی قوطی رنگ نوشته شده است آماده می‌کنیم. سپس می‌توانیم به وسیله تنظیف، قلم و اسفنج رنگ آمیزی روی چوب را آغاز کنیم. از طریق هر ۳ مورد می‌توان به راحتی کار رنگ آمیزی را آغاز کرد ولی ما در ادامه کار با اسفنج را برای شما توضیح داده‌ایم.

انتخاب رنگ مناسب برای چوب:

برندهایی مختلفی از رنگهای مخصوص چوب طبیعی و ترمووود در بازار موجود است اما پیشنهاد ما استفاده از رنگ مین وکس است، چراکه با داشتن کیفیت و دوام بالا در کنار قیمت مناسب انتخاب معقولانه‌‌تری نسبت به دیگر برندهای موجود است.

آماده سازی رنگ قبل از رنگ آمیزی چوب

در مورد رنگ مین وکس قبل از شروع، قوطی رنگ را باید به خوبی تکان داد تا محتویات رنگ کاملا مخلوط شوند. تقریبا در تمامی انواع رنگ ها شروع کار به همین طریق است و برخی از رنگ‌ها نیز به مکمل نیاز دارند که باید به دستورالعمل شرکت سازنده توجه کرد. البته بهتر است برای جلوگیری از تولید حباب در داخل قوطی، رنگ را با استفاده از یک وسیله به آرامی هم بزنیم.

شروع دست اول رنگ آمیزی

پس از آماده سازی رنگ، اسفنج را به رنگ آغشته می کنیم و از سمت راه چوب شروع به رنگ کردن چوب می‌کنیم، این کار را تا زمانی که سطح چوب کاملا به رنگ آغشته شود ادامه می‌دهیم. مانند سنباده زنی که در راه چوب انجام می‌شد، رنگ آمیزی در راه چوب نیز دارای اهمیت فراوانی است.

انتظار برای خشک شدن رنگ

بعد از رنگ آمیزی اجازه می‌دهیم که رنگ کاملا به داخل چوب نفوذ کند. در مورد رنگ‌های برند Minwax مدت زمان نفوذ رنگ به چوب و خشک شدن آن حدود ۴ الی ۸ ساعت می‌باشد. پس از خشک شدن کامل رنگ، چک می‌کنیم که سطح چوب صاف و صیقلی باشد و اگر نبود دست دوم رنگ آمیزی را آغاز می‌کنیم.

دست دوم رنگ آمیزی چوب

همانطور که گفته شد پس از خشک شدن کامل رنگ در صورت صاف و صیقلی نبودن سطح چوب شروع به رنگ آمیزی برای بار دوم می‌کنیم. برای این کار با سنباده ۴۰۰ خیلی نرم یکبار دیگر روی چوب سنباده می‌زنیم تا سطح آماده رنگ آمیزی نهایی شود، سپس با دستمال نمدار دوباره سطح چوب را پاکسازی کرده و شروع به رنگ کردن چوب می‌کنیم و زمان می‌دهیم تا رنگ کاملا خشک شود.

مرحله سوم: استفاده از لاک محافظ

به دلیل اینکه رنگ‌های چوب به تنهایی قابلیت محافظت چوب در برابر اشعه UV را ندارند، توصیه می‌شود که حتما از لاک محافظ بعنوان آخرین مرحله از رنگ آمیزی چوب و ترمووود استفاده شود. لاک محافظ به صورت شفاف و بیرنگ است که علاوه بر محافظت چوب درمقابل اشعه UV، جلای خیلی بهتر و براق‌تری به چوب و رنگ آن می‌دهد. نحوه انجام این مرحله نیز دقیقا طبق مرحله رنگ آمیزی چوب است.

برای تهیه و سفارش انواع رنگ چوب و ترمووود به سایت تهران وود مراجعه کنید و از طریق ارتباط با کارشناسان فروش مجموعه از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید.

ترمووود و چوب طبیعی در رنگ‌های مختلفی در بازار یافت می‌شوند، ما در این مطلب نکات مربوط به نجوه رنگ آمیزی چوب طبیعی و ترمووود را بیان می‌کنیم. مراحل رنگ آمیزی بر روی چوب طبیعی با ترمووود کمی متفاوت است که در ادامه سعی می‌کنیم بیشتر در مورد این تفاوت ها توضیح دهیم و انواع رنگ چوب را از نظر ساختار و نحوه اجرا مورد بررسی قرار دهیم.

آیا ترمووود هم نیاز به رنگ دارد؟

ترمووود هم، مانند سایر چوب های طبیعی نیاز به رنگ آمیزی دارد، دلایل رنگ آمیزی ترمووود از دو جنبه قابل توضیح است، جنبه اول آن ایجاد زیبایی بصری است به نحوی که با رنگ کردن ترمووود می‌توان سلیقه‌های مختلف مصرف کنندگان را پوشش داد؛ جنبه دوم و مهم‌ترین فایده رنگ آمیزی چوب طبیعی و ترمووود محافظت از آنها در مقابل شرایط محیطی است که خود به دو دلیل عمده انجام می شود:

محافظت از ترمووود در برابر اشعه ماوراء بنفش خورشید

باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت عدم رنگ آمیزی ترمووود، رنگ دانه‌های موجود در چوب در اثر قرارگیری در مقابل اشعه خورشید از بین رفته و به مرور زمان رنگ چوب یا ترمووود به حالت خاکستری یا نقره ای تغییر رنگ خواهد داد؛ در نتیجه شکل ظاهری چوب به صورت کهنه و کم رنگ خواهد شد که این مساله در موقعیت هایی که از چوب بعنوان نما در مقابل آفتاب استفاده می‌شود بسیار حائز اهمیت است.

 

محافظت از ترمووود در برابر رطوبت

در سطح چوب حفره‌هایی وجود دارد که مکان امنی برای رشد قارچ‌ها و انواع کپک‌هاست و رنگ آمیزی چوب باعث پر شدن حفره های موجود در چوب شده و تمامی خلل و فُرج های آن را پوشش می دهد، بنابراین رطوبت نمی‌تواند به داخل چوب نفوذ کند و چوب درمقابل نفوذ حشرات و قارچ ها ایمن می‌گردد.

انواع رنگ چوب

رنگ‌آمیزی چوب یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای ایجاد تغییر ظاهر چوب و افزایش کیفیت و ماندگاری آن است، در انتخاب رنگ ترمووود حساسیت لازم را به خرج دهید تا بتوانید دکوراسیونی شیک و ایده‌آل ایجاد کنید. در خرید رنگ چوب باید اصولی رعایت شود تا بتوان بهترین رنگ را تهیه کرد. انواع رنگ در دسته‌بندی‌های مختلف بسته به نوع محصول، شرایط محل استفاده، آب و هوا، نیاز و سلیقه تولیدکننده و مصرف‌کننده و… وجود دارد، این رنگ‌ها علاوه بر زیبا‌تر کردن چوب، عمر استفاده از محصولات و فرآورده‌های آن را افزایش می‌دهد.

رنگ چوب فوری

رنگ‌ فوری از دسته رنگ‌های شفاف هستند که علاوه بر پوشاندن سطح چوب و حفاظت آن، لایه شفافی را بر روی چوب به وجود می‌آورد، بدون آن که در نقش و موج چوب تغییری ایجاد کند. رنگ‌هایی مانند سیلر، کیلر، نیم پلی‌استر، تمام پلی‌استر، رنگ‌های فوری خودرویی و… از انوع رایج آن است.

میزان پوشش‌دهی

سیلر، کیلر و پلی استر عسلی رنگ هستند و در ظاهر چوب تغییر چندانی ایجاد نمی‌کنند، اما رنگ‌های خودرویی فوری، باعث تغییر رنگ چوب می‌شوند تا حدی که نقش و رگه چوب را ناپدید می‌کنند.

روش اجرای انواع رنگ چوب فوری

پیش از شروع کار برای رنگ‌آمیزی چوب نیاز به آماده‌ سازی رنگ فوری است، این رنگ‌ها در حالت عادی به دلیل غلظت بالایی که دارند قابل استفاده نیستند و باید رقیق شود که بدین منظور از تینر فوری استفاده می‌شود، تینر مایع بی رنگی است که ظاهرا شبیه آب می‌باشد، بوی بسیار تند و قابلیت خورندگی و پاک‌کنندگی بسیار بالا دارد.

برای پیاده سازی رنگ فوری روی سطح چوب از قلم مو یا پیستوله استفاده می کنند و معمولا پیستوله کاربرد بیشتری نسبت به قلم مو دارد. نکته مهم در اجرای رنگ خشک شدن سریع آن است؛ رنگ‌های فوری طی فعل و انفعالات شیمیایی خشک می‌شوند مثلا هنگام استفاده از رنگ پلی استر، باید موادی به نام هاردنر یا خشک کن به میزان مناسب با رنگ و تینر ترکیب شود.

موارد استفاده

رنگ چوب فوری مخصوص فضای داخل خانه است و از این رنگ‌ها نمی‌توان در فضای باز استفاده کرد. از رنگ‌های فوری در رنگ‌کاری مبلمان، میز ناهار‌خوری و سرویس خواب امروزی استفاده می‌شود. از کاربرد دیگر آن می‌توان به پوشش MDF خام با استفاده از رنگ خودرویی فوری اشاره کرد.

رنگ چوب گیاهی

بیشتر رنگ‌های موجود در بازار از دسته رنگ‌های شیمایی هستند، اما امروزه نسل جدیدی از رنگ‌های چوب با استفاده از تکنولوژی روز و روغن‌های گیاهی ساخته شده است که مزایای بسیاری دارد. از بارزترین مزایای آن که باعث استقبال مصرف کنندگان شده است اجرای آسان و خشک شدن سریع آن می‌باشد. از آنجا که این رنگ‌ها شیمیایی نیستند برای سلامتی انسان هم ضرر ندارد و برای مصارف مختلفی مانند ساخت سونا خشک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اجرای انواع رنگ چوب گیاهی

اجرای روغن گیاهی بسیار راحت است، نیاز به تجربه و دانش خاصی برای رنگ کردن با روغن گیاهی نیست. شما با استفاده از تکه‌ای اسفنج، روغن را روی چوب پخش کنید و بعد از ۳ دقیقه، با دستمال پارچه‌ای، سطح کار را تمیز کنید. این روش ساده‌ترین روش رنگ کردن چوب است.

موارد استفاده

رنگ چوب گیاهی در داخل و بیرون ساختمان کاربرد دارد. با استفاده از این رنگ‎ها طیف گسترده‌ای از انواع رنگ‌ چوب را می‌توانید پیاده کنید. با توجه به قابلیت‌ روغن‌های گیاهی، از آن‌ها برای پوشش ظروف چوبی، کف‌پوش چوبی، نمای چوبی و سازه‌هایی که در معرض آب و آفتاب هستند استفاده می‌شود.

میزان پوشش دهی

هنگام پخش کردن روغن روی چوب، پس از آنکه روغن با فیبر موجود در چوب پیوند پیدا می‌کند، سطح چوب، روغن بیشتری به خود جذب نمی‌کند و این بدان معنی است که روغن گیاهی با قابلیت پوشش دهی بالا، نیازی به تجدید لایه‌های رنگی ندارد و همان لایه اول بسیار قوی عمل می‌کند و در عین حال تغییر رنگی در چوب ایجاد نمی‌کند.

 لاک الکل یکی دیگر از انواع رنگ چوب

این رنگ از ترکیب لاک و الکل تشکیل شده است. لاک در واقع از ترشحات حشره‌ای به نام کوکوس به دست می‌آید. این ترشحات در طیف‌های رنگ قهوه‌ای است ولی بهترین لاک موجود در بازار قهوه‌ای روشن تا زرد متمایل به نارنجی است. پیش از ورود رنگ‎های صنعتی به بازار، از لاک الکل بیشتر استفاده می‌شد.

اجرای لاک الکل روی چوب

روش اجرای لاک الکل ساده است و نیاز به تجهیزات خاصی ندارد. حتی با یک دستمال هم می‌توان لاک الکل را اجرا کرد.

موارد استفاده

لاک الکل بر خلاف سایر انواع رنگ چوب با ایجاد ضخامت و لایه بسیار نازکی روی چوب بهترین گزینه برای رنگ‌آمیزی و جلا دادن انواع ساز می‌باشد. با توجه به اینکه رنگ‌های دیگر با ایجاد ضخامت به اصطلاح صدای ساز را خفه می‌کند، لاک الکل در حال حاضر مناسب‌ترین نوع برای سازهای چوبی می‌باشد. لاک الکل علاوه بر صنعت ساز‌سازی در جلا دادن مبلمان و سایر مصنوعات نیز کاربرد دارد.

میزان پوشش‌دهی

این نوع رنگ تنها برای جلادادن مناسب است و هیچ لایه‌ای روی چوب ایجاد نمی‌کند.

چوب دکوراتیو

یکی دیگر از انواع رنگ چوب رنگ‌های دکوراتیو هستند. رنگ‌های دکوراتیو در بسته‌های کوچک و معمولاً در نوشت‌افزارها یافت می‌شود.

اجرای رنگ دکوراتیو

برای اجرا نیاز به دانش و تجربه خاصی نیست و فقط کافی است چوب را سنباده‌کاری کرده و رنگ را روی آن اجرا کنید.

موارد استفاده از انواع رنگ چوب دکوراتیو

رنگ‌های دکوراتیو مناسب تولیدات صنعتی نیستند و در حد پوشش سازه‌های دست‌ساز کوچک چوبی مانند کاردستی کودکان است.

مراحل رنگ آمیزی چوب و ترمووود

در این قسمت مراحل رنگ آمیزی چوب را به صورت ساده و گام به گام به شما آموزش خواهیم داد. رنگ آمیزی به طور کلی به سه بخش سنباده زنی و رنگ آمیزی و لاک محافظ تقسیم می شود.
همانطور که قبلا اشاره کردیم رنگ کردن چوب طبیعی و چوب ترمووود در برخی از مراحل کمی متفاوت است. درمورد رنگ آمیزی چوب ترمووود بدلیل اینکه شرکت ها آن را به صورت پولیش شده و پرداخت شده به بازار عرضه می‌کنند، نیازی به مرحله سنباده زنی ندارد و چنانچه در بعضی قسمت‌های چوب ترمووود زدگی وجود داشت، می توان آن را با سنباده ۴۰۰ رفع کرد.

مرحله اول: سنباده زنی چوب طبیعی

برای رنگ آمیزی سطح چوب باید صاف و صیقلی باشد، یعنی باید قبل از رنگ کردن بوسیله سنباده سطح چوب را صیقل داد. برای اینکار باید از سنباده های مختلفی استفاده کرد. نوع سنباده بستگی به سطح چوب دارد، به عنوان مثال هر چه سطح زبری چوب بالاتر باشد باید از سنباده‌های درشت‌تر مثل سنباده ۸۰ استفاده کرد. ولی در مقابل هرچه سطح چوب نرم‌تر باشد می‌توان از سنباده های ضعیف‌تر مثل سنباده های ۲۲۰-۴۰۰ برای پرداخت استفاده کرد.

انواع و درجه بندی سنباده

سنباده‌ها در انواع درجه‌بندی ارائه می‌شوند که نسبت به زبری سطح چوب می‌توان از آنها استفاده کرد. در جدول زیر درجه‌بندی مختلف سنباده متناسب با زبری چوب نمایش داده شده است.

درجه

فوق العاده نرم

خیلی نرم

نرم

متوسط

زبر

خیلی زبر

فوق العاده زبر

شماره

۴۰۰ تا ۶۰۰

۲۲۰ تا ۳۸۰

۱۶۰ تا ۲۰۰

۱۲۰ تا ۱۵۰

۸۰ تا ۱۲۰

۴۰ تا ۸۰

۱۲ تا ۳۰

نحوه سنباده زدن

همانطور که در بالا گفته شد برای رنگ آمیزی با توجه به سطح چوب سنباده‌های مختلفی را برای صیقل دادن استفاده می‌کنند که اگر سطح چوب زبر بود سنباده ۸۰ و اگر نرم بود سنباده ۲۲۰-۴۰۰ تهیه می‌کنیم. بعد از انتخاب سنباده، چوب را روی سطح صاف قرار داده و در جهت راه چوب کشیدن سنباده روی سطح چوب را شروع می‌کنیم. منظور از راه چوب همان خطوطی هستند که در امتداد چوب کشیده می‌شوند و سنباده زدن در جهت این خطوط اهمیت زیادی دارد. سنباده را تا زمانی که سطح چوب صاف و صیقلی شود ادامه می‌دهیم، می‌توان با کشیدن دست روی چوب از هم سطح شدن چوب مطمئن شد.

پاک سازی چوب بعد از سنباده زنی

در آخر پس از آن که سطح چوب کاملا صاف و صیقلی شد خیلی مهم است که سطح چوب را به وسیله یک دستمال تمیز و نمدار پاک کنیم تا هرگونه براده چوب یا خاکی که به وسیله سنباده به وجود آمده است از سطح چوب پاکسازی شود. نهایتا اگر دیدید که سطح چوب کاملا صاف و صیقلی نشده است با استفاده از سنباده ۴۰۰ آن را یکبار دیگر پرداخت کنید تا کاملا سطح چوب صاف و یک دست شود و دوباره با استفاده از دستمال نمدار سطح چوب را پاکسازی نمایید.

مرحله دوم: رنگ آمیزی ترمووود و چوب

مرحله رنگ آمیزی برای چوب طبیعی و ترمووود یکسان است. برای رنگ آمیزی اولین مرحله انتخاب رنگ مناسب خواهد بود، بعد از انتخاب رنگ ابتدا آن را طبق دستورالعمل خود رنگ که اکثرا به طور کامل بر روی قوطی رنگ نوشته شده است آماده می‌کنیم. سپس می‌توانیم به وسیله تنظیف، قلم و اسفنج رنگ آمیزی روی چوب را آغاز کنیم. از طریق هر ۳ مورد می‌توان به راحتی کار رنگ آمیزی را آغاز کرد ولی ما در ادامه کار با اسفنج را برای شما توضیح داده‌ایم.

انتخاب رنگ مناسب برای چوب:

برندهایی مختلفی از رنگهای مخصوص چوب طبیعی و ترمووود در بازار موجود است اما پیشنهاد ما استفاده از رنگ مین وکس است، چراکه با داشتن کیفیت و دوام بالا در کنار قیمت مناسب انتخاب معقولانه‌‌تری نسبت به دیگر برندهای موجود است.

آماده سازی رنگ قبل از رنگ آمیزی چوب

در مورد رنگ مین وکس قبل از شروع، قوطی رنگ را باید به خوبی تکان داد تا محتویات رنگ کاملا مخلوط شوند. تقریبا در تمامی انواع رنگ ها شروع کار به همین طریق است و برخی از رنگ‌ها نیز به مکمل نیاز دارند که باید به دستورالعمل شرکت سازنده توجه کرد. البته بهتر است برای جلوگیری از تولید حباب در داخل قوطی، رنگ را با استفاده از یک وسیله به آرامی هم بزنیم.

شروع دست اول رنگ آمیزی

پس از آماده سازی رنگ، اسفنج را به رنگ آغشته می کنیم و از سمت راه چوب شروع به رنگ کردن چوب می‌کنیم، این کار را تا زمانی که سطح چوب کاملا به رنگ آغشته شود ادامه می‌دهیم. مانند سنباده زنی که در راه چوب انجام می‌شد، رنگ آمیزی در راه چوب نیز دارای اهمیت فراوانی است.

انتظار برای خشک شدن رنگ

بعد از رنگ آمیزی اجازه می‌دهیم که رنگ کاملا به داخل چوب نفوذ کند. در مورد رنگ‌های برند Minwax مدت زمان نفوذ رنگ به چوب و خشک شدن آن حدود ۴ الی ۸ ساعت می‌باشد. پس از خشک شدن کامل رنگ، چک می‌کنیم که سطح چوب صاف و صیقلی باشد و اگر نبود دست دوم رنگ آمیزی را آغاز می‌کنیم.

دست دوم رنگ آمیزی چوب

همانطور که گفته شد پس از خشک شدن کامل رنگ در صورت صاف و صیقلی نبودن سطح چوب شروع به رنگ آمیزی برای بار دوم می‌کنیم. برای این کار با سنباده ۴۰۰ خیلی نرم یکبار دیگر روی چوب سنباده می‌زنیم تا سطح آماده رنگ آمیزی نهایی شود، سپس با دستمال نمدار دوباره سطح چوب را پاکسازی کرده و شروع به رنگ کردن چوب می‌کنیم و زمان می‌دهیم تا رنگ کاملا خشک شود.

مرحله سوم: استفاده از لاک محافظ

به دلیل اینکه رنگ‌های چوب به تنهایی قابلیت محافظت چوب در برابر اشعه UV را ندارند، توصیه می‌شود که حتما از لاک محافظ بعنوان آخرین مرحله از رنگ آمیزی چوب و ترمووود استفاده شود. لاک محافظ به صورت شفاف و بیرنگ است که علاوه بر محافظت چوب درمقابل اشعه UV، جلای خیلی بهتر و براق‌تری به چوب و رنگ آن می‌دهد. نحوه انجام این مرحله نیز دقیقا طبق مرحله رنگ آمیزی چوب است.

برای تهیه و سفارش انواع رنگ چوب و ترمووود به سایت تهران وود مراجعه کنید و از طریق ارتباط با کارشناسان فروش مجموعه از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید.

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.