خبر جدید

» دلیل تفاوت طراحی تویوتا سوپرا و بی ام و Z4 با وجود استفاده از پلتفرم مشترک

  • تاریخ : 7th دسامبر 2018
  • موضوع : دسته‌بندی نشده
  • بازدید :
  • نظرات : بدون نظر

دلیل تفاوت طراحی تویوتا سوپرا و بی ام و Z4 با وجود استفاده از پلتفرم مشترک
[ad_1]

چندین سال است که بی ام و با شراکت تویوتا قصد توسعه یک پلت فرم برای تولید خودروهای اسپرت را دارند که پس از چند سال انتظار بی ام و Z4  به طور رسمی رونمایی شد و در اوایل سال ۲۰۱۹ نیز تویوتا سوپرا رونمایی خواهد شد. حتی با این که طراحی مدل تویوتا سوپرا نهایی نشده است اما شکل ظاهری هر دو خودرو کاملا متفاوت خواهد بود.

bmw-z4-2019 (5)

در صحبتی که با آدرین ون هویدنک رئیس بخش طراحی بی ام و صورت گرفته او اعلام کرد




که هر دو خودرو بی ام و Z4 و تویوتا سوپرا به صورت کاملا مجزا به نسبت یک دیگر طراحی شده و از منظر طراحی دو دید کاملا متفاوت به نسبت یکدیگر دارند. در زمان شروع پروژه تویوتا به سراغ ما آمد، زیرا آن ها احترام و ارزش خاصی برای خودروهای اسپرت ما قائل بودند آکیو تویودا (مدیر عامل اجرایی) زمانی که با ما ملاقات کرد عاشق رانندگی و تجربه لذت رانندگی بود به همین دلیل با یک کلاه مخصوص رانندگی به پیش ما آمد و مستقیما به پیست اتومبیل رانی رفت.

bmw-z4-2019 (6)

سپس من با مدیر بخش طراحی شرکت تویوتا که قاعدتا ژاپنی است ملاقات کردم و با این که من یک آلمانی هستم اما به سرعت ما متوجه کاری که قرار است انجام بدهیم شدیم. به سرعت بر سر مسائل کلیدی و حساس به اتفاق نظر رسیدیم و اهداف پروژه و مسائلی که در بخش عملکردی خودرو مهم بودند را برای بخش مهندسی مشخص کردیم. بخش طراحی کاملا مجزا از یکدیگر حرکت کرد و من تا زمانی که کار به اتمام رسید، آن ها را دیگر ملاقات نکردم. در پایان ما جلسه ای برگزار کردیم تا طراحی که بر روی یک پلت فرم یکسان، یک فاصله محوری یکسان و قطعات مکانیکی یکسان انجام داده ایم را به اشتراک بگذاریم.

bmw-z4-2019 (11)

مشخصا زبان طراحی ما کاملا متفاوت با تویوتا بود. تویوتا برند متفاوتی به نسبت بی ام و است. در واقع نقش محصول نهایی کاملا برای هر دوی ما متفاوت بود. ما به دنبال آن بودیم تا Z4 را تا جای ممکن سبک سازی کنیم. از آن جا که این خودروی رودستر است و تنها در مدل رودستر عرضه می شود قصد داشتیم محصول مورد نظرمان از سقف متحرک پارچه ای با ساختار ساده تر بهره بگیرد. در واقع سقف پارچه ای که برای رانندگی در کل سال مناسب است موردنظر ما بود و من نقطه ضعف خاصی به نسبت مدل های فلزی در آن نمی بینم.

پروتوتایپ (نسخه اولیه) تویوتا سوپرا که توانسته بازخوردهای بسیار مثبتی از چند نشریه معتبر دریافت کند.

همچنین ما یک فضای مناسب در بخش صندوق عقب مهیا کردیم که کار با آن راحت تر است که آن هم به مدد سقف با قابلیت جمع شدن به وجود آمده است. به عنوان یک طراح می گویم بهتر است خطوط “Shut-line” در بخش های مختلف خودرو قابل مشاهده نباشند و این خطوط باید تا حد ممکن کوچک باشند.

اما تویوتا در ادامه راه مدل سوپرای معروف خود، قصد تولید یک کوپه اسپرت را داشت و در نهایت نیز شاهد طراحی یک محصول قدرتمندتر نسبت به کوپه gt86 هستیم که محصول مشترک بین تویوتا و سوبارو محسوب می شد. از این رو شاید بتوان گفت که هر کمپانی بخش متفاوتی از بازار را هدف قرار داده است و به سبب طراحی ظاهری متفاوت، حالا مشتریان از حق انتخاب بیشتری برخوردارند.

تویوتا سوپرا

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.