خبر جدید

» «تلفات تروریسم کاهش یافته، حملات دست‌ راستی افزایش»

  • تاریخ : 5th دسامبر 2018
  • موضوع : دسته‌بندی نشده
  • بازدید :
  • نظرات : بدون نظر

«تلفات تروریسم کاهش یافته، حملات دست‌ راستی افزایش»
[ad_1]

یک گزارش جدید حاکی است که مرگ‌ومیر ناشی از تروریسم در جهان در سال ۲۰۱۷ برای سومین سال پیاپی کاهش یافته‌ و در همین حال، به‌ طور همزمان تلفات ناشی از افراط‌گرایی دست‌ راستی و ضد خارجی رو به افزایش است.

به گزاارش ایسنا، این گزارش امروز (چهارشنبه) توسط مؤسسه اقتصاد و صلح انتشار یافته‌ است. گزارش شاخص جهانی تروریسم نشان می‌دهد که مرگ‌ومیر ناشی از تروریسم در سطح جهان در سال گذشته میلادی ۲۷ درصد کاهش یافته‌ است. وضعیت در ۹۶ کشور از ۱۶۳ کشور در این فهرست بهبود را نشان می‌دهد.

بنا بر این گزارش، تلفات ناشی از حملات تروریستی گروه داعش، کاهش چشمگیر ۵۲ درصدی را نشان می‌دهد. عراق نسبت به سال قبل شاهد پنج هزار کشته کمتر و سوریه شاهد هزار کشته کمتر به‌ دست داعش بوده‌ است.

با این حال، این دو کشور همچنان در میان ۱۰ کشوری هستند که بیشترین قربانیان تروریسم را دارند. هشت کشور دیگر عبارتند از افغانستان، نیجریه، سومالی، پاکستان، مصر، کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی و هند.

تعداد کشته‌های اروپا بر اثر تروریسم در سال ۲۰۱۷ کاهشی ۷۵ درصدی را نشان می‌دهد؛ رقمی که استیو کیلِلیا، رئیس اجرایی مؤسسه اقتصاد و صلح آن را «کاملاً قابل توجه» توصیف می‌کند.

او توضیح می‌دهد که این پیشرفت قابل توجه در اروپا می‌تواند به دلایل مختلف باشد: داعش با توجه به شکست‌های نظامی و همچنین توانایی‌های ضعیف خود برای حملات در اروپا، جذابیتش را برای افراط‌گرایان از دست داده‌ است و افزایش بودجه مبارزه با تروریسم همراه با روش‌های نظارتی بهتر در زمره دلایل این کاهش ارقام است.

بر اساس گزارش این مؤسسه، زیان‌ مالی تروریسم در سال ۲۰۱۷ میلادی ۵۲ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود، اما این گزارش خاطرنشان می‌کند که تأثیر اقتصادی واقعی آن «احتمالاً خیلی بالاتر از این است».

به گزارش سی‌ان‌ان، از سویی دیگر، همین گزارش به این نتیجه رسیده‌ است که تروریسم راست افراطی در  غرب اروپا و ایالات متحده افزایش پیدا کرده و این موضوع «باعث نگرانی فزاینده‌ای» شده‌ است.

در این گزارش آمده‌ است که «طی چهار سال بین ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ میلادی، گروه‌ها و افراد راست افراطی ۱۲۷ حمله در کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی انجام داده و ۶۶ تن را کشته‌اند.»

شاخص تروریسم در این گزارش ۳۱ گروه دست‌ راستی افراطی را شناسایی کرده که ۱۷ فقره از قتل‌ها به آنها مربوط است. از جمله این قتل‌ها، کشتن دو نوجوان آفریقایی-آمریکایی با چاقو در پورتلند ایالت اورگان آمریکا بود که با انگیزه نژادی انجام شد و مورد دیگر حمله ژانویه ۲۰۱۷ به مسجدی در کبک کانادا بود که شش قربانی برجای گذاشت.

طبق این گزارش، بیشتر حملات توسط افراد دارای عقاید راست افراطی، ملی‌گرایان سفیدپوست یا ضد مسلمان انجام شده است.

پلیس فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) در ماه نوامبر اعلام کرد، جنایاتی که با انگیزه نفرت دینی و نژادی صورت گرفته، در سال ۲۰۱۷ میلادی ۱۷ درصد افزایش داشته است.

بر پایه یک گزارش دولتی کانادا که هفته گذشته منتشر شد، کانادا نیز شاهد حدود ۵۰ درصد جهش در این‌ گونه از جنایات در سال ۲۰۱۷ بوده است.

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.