خبر جدید

» بدانید! ایسنا همیشه به‌ یادتان است

  • تاریخ : 5th دسامبر 2018
  • موضوع : دسته‌بندی نشده
  • بازدید :
  • نظرات : بدون نظر

بدانید! ایسنا همیشه به‌ یادتان است
[ad_1]

۱۹ سال، سن کمی است برای چند بار تجربه سیاه‌پوش شدن؛ اما ایسنای جوان ما در حالی امسال نوزدهمین سالروز تاسیس خود را پشت سر می‌گذارد که تاکنون چندین بار به خاطر از دست دادن برخی از یارانش عزادار شده است.

حسن قریب و اسماعیل عمرانی درست ۱۳ سال قبل، در پانزدهم آذر ماه جمع ایسنایی‌ها را برای همیشه ترک کردند. آنها به همراه بسیاری دیگر از اهالی رسانه در حادثه هواپیمای C۱۳۰ برای همیشه آسمانی شدند.

انتشار خبر تلخ سقوط هواپیمای حامل خبرنگاران در ۱۵ آذر ماه سال ۸۴، از همان دقایق نخست تمام ایران و به‌ویژه جامعه‌ رسانه‌ای کشور را غرق در اندوه کرد؛ این بار اهالی رسانه باید در کمال ناباوری‌ خبر شهادت تعداد زیادی از همکاران و دوستانشان را به گوش مردم می‌رساندند و ایران را در غم از دست دادن بیش از ۱۰۰ شهید خبرنگار سهیم می‌کردند.

مسافران ابدی هواپیما که همگی از جمع خبرنگاران و تعدادی هم از اعضای ارتش بودند، برای پوشش خبری رزمایش «عاشقان ولایت» در چابهار از تهران عازم بندرعباس شده بودند. اما خلبان چند دقیقه پس از پرواز، به دلیل بروز نقص فنی، قصد بازگشت به فرودگاه را داشت که تصمیم او هیچگاه به سرانجام نرسید؛ او توانسته بود از برخورد هواپیما با بلوک مسکونی شماره ۵۲ شهرک توحید تهران جلوگیری کند، اما یکی از بال‌های هواپیما هنگام سقوط با این ساختمان برخورد کرد و آتش گرفت.

اینگونه بود که ایسنا خیلی زود یعنی در شب ششمین سال تولدش، به عزای دو تن از همکاران جوان خود نشست؛ محمدحسن قریب (عکاس) و اسماعیل عمرانی (خبرنگار) دو جوانی بودند که در جریان این فاجعه از میان ایسنایی‌ها پر کشیدند.

حالا با گذشت ۱۳ سال از آن حادثه تلخ، در حالی ایسنا بسان جوان ۱۹ ساله‌ای قد علم کرده و وارد بیست سالگی می‌شود که هنوز یاد و خاطره دوستان از دست رفته‌اش، محمدحسن قریب و اسماعیل عمرانی که در حادثه‌ای تلخ آسمانی شدند و علیرضا تلیانی، کمال حاجی‌پور، میلاد اسلامی و وحید سهرابی که در جوانی چشم از این جهان فروبستند، را فراموش نکرده است.

محمد حسن قریب

محمدحسن قریب طرزه در سال ۱۳۵۷ در شهرستان «نکا» مازندران متولد شد و دوران تحصیل خود را در مدرسه‌های «هفتم تیر»، «فردوسی» و «شهید بهشتی» این شهر گذراند. قریب در برنامه‌های مسجد محل سکونت خود، فعالیت‌های مداوم داشت و همزمان با تحصیل در دوره راهنمایی و دبیرستان به کارهایی مانند ساختمان‌سازی و کار در کوره‌های آجرپزی نیز می‌پرداخت. وی علاقه خاصی به ورزش‌های رزمی، بدنسازی و فوتبال داشت.

او در سال ۱۳۸۱ و پس از چندسال وقفه در تحصیل، در رشته عکاسی دانشگاه هنر (تهران) با رتبه ۳۰ به عنوان دانشجو پذیرفته شد و زندگی خود را در خوابگاه فلسطین دانشگاه هنر و پس از آن، در خوابگاه شهید رهساز ادامه داد.

قریب فعالیت خود را در ایسنا از تیرماه سال ۱۳۸۲ آغاز کرد. وی با ثبت تصاویر دیدارهای مقام معظم رهبری با مردم و مسئولین، ثبت محرومیت‌های جامعه (با محرومان) و حضور در بم و زرند برای گرفتن تصاویر فجایع زلزله‌ی این دو شهر فعالیت حرفه‌ای خود را در حوزه‌های مختلف عکاسی خبری ارتقاء داد. قریب در دوازدهمین جشنواره مطبوعات با کسب رتبه‌ی نخست در رشته‌ی «عکس خبری گروه نشریات» موفق به دریافت لوح افتخار و تندیس جشنواره شد.

محمدحسن قریب

اسماعیل عمرانی

اسماعیل عمرانی روز ۲۸ شهریور ماه ۱۳۵۹ در «عنبرآباد» جیرفت متولد شد و تحصیلات خود را در مدرسه‌های آزاد، امام صادق(ع) و آیت‌الله خامنه‌ای پی گرفت. وی در سال ۱۳۷۸ در رشته علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بافت به تحصیل مشغول شد و پس از انصراف از آن، رشته مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور بم را انتخاب کرد.

او که در واقعه زلزله بم تعداد زیادی از دوستان و همکلاسی‌های خود را از دست داده بود، در سال ۸۲ با شرکت در طرح اسکان موقت زلزله‌زدگان بم به مجموعه جهاد دانشگاهی استان کرمان پیوست و در سال ۸۳ فعالیت خود را در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کویر آغاز کرد. از اهم فعالیت‌های عمرانی به حضور به موقع وی در زلزله‌ی زرند می‌توان اشاره کرد که ثبت تصاویر این زلزله و ارسال آن روی سایت ایسنا از جمله نخستین تصاویر ثبت شده محسوب می‌شود.

فعالیت در حوزه کشاورزی منطقه جیرفت و پیگیری اخبار آثار باستانی حاشیه «هلیل رود» از دیگر فعالیت‌های تاثیرگذار وی محسوب می‌شود. عمرانی برای گسترش فعالیت حرفه‌ای خود به دفتر مرکزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در تهران عزیمت کرد و در اعزام به مأموریت برای پوشش خبری مانور نیروی دریایی عاشقان ولایت (چابهار) در پانزدهم آذرماه ۱۳۸۴ در سانحه‌ی سقوط هواپیمای c-۱۳۰ در آسمان خاطره‌ها آرام گرفت.

اسماعیل عمرانی

علیرضا تلیانی

زنده‌یاد علیرضا تلیانی نیز از دیگر خبرنگاران جوان ایسنا بود که سال ۹۶ جمع ایسنایی‌ها را برای همیشه ترک کرد.

تلیانی از همکاران قدیمی و دبیران ایسنا بود که دبیری سرویس‌های «میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» و «دین و اندیشه» این خبرگزاری را بر عهده داشت.

دبیری بخش ترجمه گروه فرهنگی هنری و مترجمی گروه‌های خبری ورزشی، فرهنگی هنری و جامعه اطلاعاتی خبرگزاری دانشجویان ایران نیز از سابقه فعالیت‌های خبری او در این مجموعه بوده است.

زنده‌یا تلیانی ۱۱ دی ماه سال ۹۶ بر اثر عارضه قلبی دار فانی را وداع گفت.

علیرضا تلیانی

کمال حاجی‌پور

زنده‌یاد کمال حاجی‌پور، از همکاران قدیمی تحریریه ایسنا پس از تحمل چند سال مراحل درمانی بیماری تومور مغزی، صبح روز پنجشنبه، ۵ اسفند ماه سال ۹۵ دار فانی را وداع گفت.

کمال حاجی‌پور از سال ۸۱ در ایسنا فعالیتش را به عنوان خبرنگار سینمایی آغاز کرد و پس از مدتی، چند سال به عنوان مترجم و خبرنگار پژوهش سینمایی مشغول بود. او مدتی هم در کسوت دبیر بخش هنرهای تجسمی و موسیقی فعالیت کرد که تا نیمه سال ۹۳ ادامه داشت.

او در چند سال پایانی عمر خود در مقام معلمی آموزش و پرورش نیز مشغول بود.

زنده‌یاد حاجی‌پور متولد سال ۱۳۵۰ و دانش‌آموخته رشته ادبیات نمایشی در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود.

کمال حاجی‌پور

وحید سهرابی

زنده‌یاد وحید سهرابی، از عکاسان سابق و باتجربه ایسنا، ۱۰ خرداد ماه سال ۹۶  در حادثه‌ای ناگهانی در همدان از دنیا رفت.

مرحوم سهرابی از سال ۱۳۸۷ به عنوان عکاس با دفتر منطقه‌ای ایسنا در همدان و از سال ۹۰ به مدت دو سال با دفتر اصلی خبرگزاری دانشجویان در تهران همکاری داشت.

این عکاس تجربی که متولد ۸ اردیبهشت ۱۳۶۸ در همدان بود، در سال ۸۹ برنده جایزه تصویر سال در بخش جوان شد.

نوستالژی تابلوها و خاطره‌های خاک گرفته، طبیعت زیبای جزیره هرمز، غبارروبی گلزار شهدا در هفته دفاع مقدس، خیابان‌های باران خورده‌ تهران و عزاداری عاشورای حسینی در میدان امام حسین (ع) از جمله ماندگارترین گزارش‌های تصویری به جا مانده از زنده‌یاد سهرابی در خبرگزاری ایسنا است.

وحید سهرابی

میلاد اسلامی

میلاد حجت‌الاسلامی، ۵ فرودین سال ۹۴، در سانحه سقوط هواپیمای ایرباس ۳۲۰ A آلمان درگذشت.

او خبرنگاری را از سال ۱۳۸۲ با عضویت در انجمن دانشجویان خبرنگار ایسنا آموخت و از همان زمان فعالیت‌ رسانه‌ای خود را در سرویس ورزشی ایسنا آغاز کرد و تا اواسط سال ۱۳۸۸ نیز در ایسنا حضور داشت.

اسلامی از سال ۱۳۹۲ به عضویت خبرگزاری تسنیم درآمده بود.

میلاد  اسلامی

انتهای پیام

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.