خبر جدید

» ۵ نکته کلیدی در خرید لاستیک خودرو

  • تاریخ : 5th دسامبر 2018
  • موضوع : دسته‌بندی نشده
  • بازدید :
  • نظرات : بدون نظر

۵ نکته کلیدی در خرید لاستیک خودرو
[ad_1]

 

۵ نکته کلیدی در خرید لاستیک خودرو

از نظر برخی افراد انتخاب و خرید لاستیک برای خودرو کاری ساده و پیش پا افتاده است و نیازی در آن نمی‌بینند که قبل از تهیه، اطلاعات کافی بدست آورند اما در واقع این طور نیست. لاستیک یکی از اجزای مهم و پرکاربرد در خودرو است که با وجود سادگی نکات فراوانی در خرید آن وجود دارد. در این مقاله ۵ نکته مهم در خرید لاستیک بیان شده است تا افراد بتوانند بهترین تایر خودرو را انتخاب کنند.

 

انواع لاستیک

شرکت‌های تولیدکننده لاستیک طراحی‌های جدید و به‌روزی را در ساخت این محصول بکار گرفته‌اند تا دوام و استفاده از آنها به مراتب بهتر از گذشته باشد. لاستیک‌های قدیمی از نخ ابریشم تولید می‌شدند و در اصطلاح به آنها لاستیک‌های نخی گفته می‌شد. این نوع تایرها قبل از دهه ۷۰ در بازار عرضه می‌گردید و طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده بود. البته هنوز هم برخی از افراد مسن هستند که بر کیفیت و کارایی لاستیک نخی تاکید دارند اما با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی‌های جدید لاستیک‌های نخی به لاستیک‌های سیمی تبدیل شدند. لاستیک‌های جدید با نام سیمی یا رادیال معرفی شده‌اند و از اواخر دهه ۷۰ به تولید رسیده‌اند . این مدل‌های جدید دارای سطح مقطع پوشیده شده از سیم‌های متقاطع استیل هستند که باعث می‌شود تحمل فشار و سرعت در دورهای بالا افزایش یابد. همچنین نسبت به لاستیک‌های قدیمی (نخی) عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهند.

 

آج لاستیک

آج دار بودن یک لاستیک نکته مهمی است که باید در هنگام خرید به آن توجه داشت. آج به علت ارتباط مستقیمی که با سطح زمین در هنگام رانندگی دارد اهمیت بالایی دارد. بسیاری از افراد توجه چندانی به سالم بودن خطوط آج‌ لاستیک‌ نمی‌کنند اما باید بدانیم که سلامت و طرح آج‌ها در خروج آب از زیر لاستیک بسیار اثرگذار خواهد بود. شاید در شهر و جاده‌های صاف عملکرد این آج‌ها چندان به چشم نیاید اما در جاده‌های لغزنده، برفی و بارانی رانندگی با لاستیک سالم و آج‌های مناسب، بسیار متفاوت است. طرح‌های گوناگونی برای آج لاستیک استفاده می‌شود که در مجموع می‌توان آنها را به انواع رگه‌ای، عرضی، ترکیبی از عرضی-رگه‌ای و بلوکی تقسیم کرد.

 

 

 

 

سایز لاستیک

سایز لاستیک هم مانند آج‌ها متفاوت است و به قدرت و سرعت خودرو وابسته است. اندازه لاستیک‌ها بر روی بدنه آنها حک می‌شود. عدد حک شده مربوط به سایز، نشان دهنده پهنای و فاق لاستیک خوروی شما می‌باشد منظور از پهنای لاستیک، آن قسمتی است که آج‌های لاستیک روی آن قرار دارد و منظور از فاق لاستیک، حد فاصل رینگ تا پهنای لاستیک خودرو است. قابل ذکر است که هرچه قدرت و سرعت خودرو بالاتر باشد می‌بایست از لاستیک‌هایی با پهنای بیشتر استفاده کرد.

 

تاریخ تولید و انقضا

نکته مهم که در خرید یک لاستیک باید توجه داشت تاریخ تولید و انقضای آن است. عمر مفید هر لاستیک ۴ سال است در صورتی که تاریخ مصرف لاستیک خودروی شما گذشته باشد بهتر است هرچه سریعتر اقدام به تعویض آنها کنید زیرا پس از گذشتن تاریخ مصرف احتمال ترکیدن ناگهانی لاستیک و بروز تصادف و حوادث ناگوار وجود دارد. برای تشخیص تاریخ تولید لاستیک می‌توانید به اعداد ۴ رقمی حک شده بر روی آن توجه فرمایید برای مثال اگر بر روی بدنه یک لاستیک عدد ۳۱۱۱ حک شده باشد نشان دهنده این است که تایر در سی و یکمین هفته سال ۲۰۱۱ تولید شده است. دو عدد سمت چپ نشان دهنده هفته و دو عدد سمت راست نشان دهنده سال ساخت تایر هستند. پس درهنگام انتخاب حتماً به کد چهار رقمی توجه کنید.

 

 

 

چسبندگی

این واژه در یک لاستیک، میزان قابلیت متوقف کردن خودرو را در جاده‌های خیس نشان می دهد. داشتن چسبندگی بالا به این معنا است که این تایر، خودرو را در جاده‌های خیس، در مسافت کوتاه‌تری متوقف می کند. میزان چسبندگی از بیشترین تا کمترین، به ترتیب با حروف  AA، A،B  وC  تعریف می شود. AA  نشانگر  ضریب اصطکاک قوی و C نشانگر ضریب اصطکاک ضعیف است.

 

از کجا بخریم؟

مراکز مختلفی برای خرید تایر خودرو وجود دارند اما شاید دسترسی به این مراکز کمی سخت و زمان‌بر باشد. اغلب فروشگاه‌های لوازم خودرو در مراکز شهر و مکان‌هایی پرتردد واقع شده‌اند که برای خرید از این مکان‌ها گاها زمان زیادی را باید اختصاص داد. به همین منظور برای رفع این مشکلات و خریدی آسان، فروشگاه‌های اینترنتی بسیاری در این زمینه فعالیت می‌کنند که می‌توان یکی از بهترین آنها را یدک لند معرفی کرد. یدک لند به طور تخصصی در زمینه فروش قطعات خودرو مانند لاستیک، لنت ترمز، باتری و سایر لوازم مورد نیاز خودرو فعالیت دارد و با برخورداری از کارشناسان زبده، قادر است اطلاعات مفید و کاملی را در اختیار خریداران خود قرار دهد. همچنین تمامی محصولات قرار گرفته در این فروشگاه با ضمانت اصل بودن و در کوتاه‌ترین زمان به سراسر ایران ارسال خواهد شد.

 

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.