خبر جدید

» جزئیات آغاز ۲ پروژه‌ گردشگری استان سمنان در سفر رئیس‌جمهوری

  • تاریخ : 5th دسامبر 2018
  • موضوع : دسته‌بندی نشده
  • بازدید :
  • نظرات : بدون نظر

جزئیات آغاز ۲ پروژه‌ گردشگری استان سمنان در سفر رئیس‌جمهوری
[ad_1]


همزمان با سفر دکتر حسن روحانی به استان سمنان، آغاز مرمت و احیا دو بنای تاریخی در این استان شامگاه سه شنبه ۱۳ آذر با دستور رئیس جمهوری از طریق ویدئوکنفرانس و توسط رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صورت گرفت.

به‌گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، کاروانسرای ایوانکی از جمله بناهای صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی است که چندی پیش طی مراحل قانونی به مدت ۲۵ سال با هزینه مرمت ۲میلیارد و ۵۰۰هزار تومان به بخش خصوصی واگذار شده است.      

کاروانسرای ایوانکی در ‪ کیلومتر ۸۲ جاده تهران به گرمسار و یک کیلومتری جنوب روستای ایوانکی است. این کاروانسرا در سمت شمال غربی بخش ایوانکی واقع شده و از بناهای دوره صفوی است. ساختمان این کاروانسرا از سنگ و آجر بنا شده و دارای تزیینات آجر کاری است. فرم کاروانسرا از نظر معماری چهار ایوانی است.

خانه تدین نیز از دیگر بناهای صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی است که چندی پیش طی مراحل قانونی به بخش خصوصی واگذار شده است و متعلق به یکی از تجار معتبر سمنانی بوده در خیابان طالقانی شهر سمنان واقع شده و ساخت آن مربوط به اواخر دوره قاجاریه است. این بنا دارای حوضخانه، تالارهای زمستان نشین و تابستان نشین، اصطبل، آشپزخانه، حیاط مرکزی و معماری گودال باغچه است که یکی از تکنیک های معماری سنتی ایران به شمار می رود.

بادگیر بلند و حجیم بخش تابستان نشین نیز یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این بناست. این بنا در عکس های میرزا عبدالله قاجار، عکاس مخصوص ناصرالدین شاه، که درسال۱۲۸۴ هجری قمری گرفته شده هم دیده می شود .

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.