خبر جدید

» توضیحات معاون سازمان محیط زیست درباره فاز دوم انتقال گور خر به پارک ملی کویر

  • تاریخ : 8th دسامبر 2018
  • موضوع : دسته‌بندی نشده
  • بازدید :
  • نظرات : بدون نظر

توضیحات معاون سازمان محیط زیست درباره فاز دوم انتقال گور خر به پارک ملی کویر
[ad_1]


معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت در این فاز، چهار راس گورخر، شامل: یک راس گور خر نر بالغ و سه راس ماده از سایت تکثیر و پرورش گوراب یزد به پارک ملی کویر با موفقیت کامل منتقل شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، حمید ظهرابی گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده در آینده نزدیک چند راس  گور خر دیگر از مراکز تکثیر و نگهداری فارس و کرمان به این پارک منتقل خواهند شد.

ظهرابی با اشاره به سابقه زیست گورخر در پارک ملی کویر گفت: این پارک ملی با مساحت چهارصد هزار هکتار در جنوب شهر گرمسار واقع شده و به واسطه دوری از مراکز مسکونی در شرایط فعلی امن ترین و بی تغارض ترین منطقه تحت مدیریت کشور است این منطقه تا دهه شصت زیستگاه گور خر آسیایی بوده اما با توجه به هجوم و استقرار دامداران و تخریب زیستگاه و شکار بی رویه در اوایل انقلاب در این پارک منقرض شد. وی گفت بر اساس بررسی انجام شده این پارک از مطلبوبیت زیستگاهی مناسبی برای این گونه برخوردار بوده و بر اساس برنامه ریزی انجام شده قرار است. مرکز تحقیقات تکثیر و احیای گورخر در پارک ملی کویر احداث و سپس از موالید حاصله برای معرفی مجدد این گونه به پارک ملی استفاده شود .

وی افزود: در حال حاضر، نه راس گور خر در این مرکز مستقر شده اند و قرار است حد اقل ١۵ راس دیگر هم به این جمعیت اضافه شوند. طرح قبلی احیا و معرفی مجدد گورخر به زیستگاه پارک ملی کویر، بازنگری و اصلاح شده و به جای رها سازی  و معرفی سریع به معرفی آرام و تدریجی تبدیل شده است. وی اضافه کرد: شیوه انتقال گورها نیز پس از چندین جلسه کارشناسی و بررسی های میدانی اصلاح و با توجه به حساسیت ویژه این گونه از تله انتظاری بدون بیهوشی و با کمترین استرس ممکن استفاده شده است. وی گفت: این پروژه تحت نظارت مستقیم مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان و مشارکت موثر کارشناسان و محیط بانان استان یزد و کارشناسان سازمان مرکزی انجام شده و با توجه به وقایع تلخ در فاز اول پروژه تمام جوانب امر دقیقا مورد توجه قرار گرفت، تا شاهد انتقال گورخرها در مسافتی حدود ٨٠٠ کیلومتر با موفقیت کامل باشیم.

ظهرابی گفت: بر اساس طرح جدید سایت تکثیر و پرورش مناسبی با رعایت کامل اصول فنی  به زودی در این پارک احداث می شود و گورخرهای انتقالی  در  این سایت نگهداری خواهند شد. وی در پایان مطرح کرد که در حال حاضر به لحاظ رعایت مسایل فنی گور خرها در دو قرنطینه جداگانه نگهداری می شوند و سایت اصلی نیز در مجاورت همین مکان احداث می شود.

این گزارش می افزاید: نیره پورملائی  مدیر کل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: پس از هفته ها تلاش و برنامه ریزی، تیم اجرایی یگان حفاظت محیط زیست استان یزد با نظارت دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی برای زنده گیری گورخر از سایت گوراب استان یزد، در محل حاضر و طبق پروتکل مربوطه اقدام کردند.

وی افزود: در این عملیات از روش قفس زنده گیری استفاده و پس از ۴ روز رصد و پایش مستقیم گورخرها ۴ راس گورخر با ترکیب ( یک راس نر و سه راس ماده ) کاملاٌ سالم زنده گیری و با کامیون به محل پارک ملی کویر انتقال داده شدند. و گورخرها پس از طی مسافت حدود ۸۰۰ کیلومتر، با موفقیت صد درصدی کاملا سالم به سایت گورخر پارک ملی کویر استان سمنان تحویل داده شدند.

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.