خبر جدید

» امیر دریادار ‌خانزادی: آمریکا با رأی ایران از اجلاس فرماندهان نیروی دریایی اقیانوس هند کنار گذاشته شد- اخبار استانها – اخبار تسنیم

  • تاریخ : 6th دسامبر 2018
  • موضوع : دسته‌بندی نشده
  • بازدید :
  • نظرات : بدون نظر

امیر دریادار ‌خانزادی: آمریکا با رأی ایران از اجلاس فرماندهان نیروی دریایی اقیانوس هند کنار گذاشته شد- اخبار استانها – اخبار تسنیم
[ad_1]

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، امیر دریادار حسین خانزادی ظهر امروز در تجمع عظیم انقلابیون جوان در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی این شهر با اشاره به اهمیت دریا و حضور مقتدرانه در آب‌های آزاد اظهار داشت: بخش زیادی از نقاط جمعیت جمهوری اسلامی ایران در کنار دریاها شکل گرفته‌اند و به برکت انقلاب اسلامی رشد و توسعه معناداری در سواحل اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه دسترسی به آب‌های آزاد و دریاها مزیت‌ها و ظرفیت‌های زیادی در اختیار کشورها قرار می‌دهد، افزود: این دسترسی اجازه می‌دهد سیستم پیوسته تحرک در خدمت تجارت جهانی قرار بگیرد و افزون براین امکان دسترسی بدون واسطه به همه خشکی‌های زمین و امکان تولید ملی را افزایش می‌دهد.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش گفت: دسترسی ما به دریا فرصتی برای توسعه پایدار، پیشرفت و افزایش ثروت فراهم کرده و همین امر سبب شده ‌تا قدرت‌های استکباری سوار به شناورهای خود شوند و ناوگان نظامی خود را برای تأمین منافع نامشروع خود به کار می‌گیرند.

وی عنوان کرد: تمدن‌های بزرگ‌تر، پایدارتر و معنادارتر در کنار دریاهای آزاد مستقر هستند، به همین خاطر است که مقام معظم رهبری تأکید دارند که دریا برای یک کشور فرصت بزرگ برای پیشرفت و حفظ منافع ملی است.

امیر دریادار خانزادی با اشاره به اهمیت منطقه خاورومیانه خاطرنشان کرد: از ۹ نقطه راهبردی، ۳ نقطه و ۵ گذرگاه مهم جهان که می‌تواند ۳ اقیانوس بزرگ جهان را به هم وصل کند، در منطقه خاورمیانه واقع شده است و امروز اگر در منطقه یمن کشمکش بزرگی شکل گرفته که فاجعه انسانی به دنبال داشته است؛ به دلیل اهمیت تنگه باب‌المندب است.

وی گفت: تمام آنچه از غرب وارد و یا از اقیانوس هند خارج شود باید از این گذرگاه‌ها عبور کند و برای همین است که استکبار جهانی، آمریکایی‌ها و عربستانی‌ها دست خود را به خون یمنی‌ها آغشته کردند.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش بیان داشت: روزانه از تنگه هرمز ۱۷ میلیون بشکه نفت صادر می‌شود که بنابراعلام رسمی و غیررسمی دولت حدود یک میلیون بشکه آن متعلق به جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: استفاده از این ظرفیت‌های سیاسی، نظامی و امینتی، نیاز به امنیت معنادار در دریا دارد لذا ما باید بتوانیم اراده خود را از طریق دریا به دیگران تحمیل کنیم و امروز وقتی پرچم ما بر عرشه‌های ناوشکن این مملکت به اهتزاز در می‌آید و برای ملت‌های دیگر جهان نیز الهام‌بخش است.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی با ۱۲ کشور مرز دریایی دارد، گفت: از مجموع مرزهای ایران ۶۳  درصد زمینی و بقیه مرز دریایی است ولی با این حال فقط ۷ درصد صادرات کشور از مرزهای زمینی انجام می‌شود و ۹۳ درصد صادرات و حدود ۸۰ درصد واردات کشور از طریق مرزهای دریایی است.

امیردریادار خانزادی با بیان اینکه منطقه خاورمیانه قلب انرژی جهان است، افزود: ۶۹  درصد گاز و ۷۱ درصد نفت جهان در بیضی انرژی جهان در دریاهای این منطقه واقع شده و برای همین است که هر کشوری به منابع انرژی منطقه دست پیدا کند می‌تواند به ژاپن، چین و حتی اروپا هم فشار بیاورد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کرد: ظرفیت گذرگاهی بزرگی در منطقه داریم که انبار انرژی و راه تسلط بر دریاهای بزرگ جهان و تسلط بر تجارت دریایی است. اگر این منطقه دارای امنیت و ثبات باشد می‌تواند قدرت، ثروت، تسلط، منزلت و هم روند تولید کند.

وی با اشاره به شرایط ژئوپلتیکی جمهوری اسلامی در منطقه خاورمیانه بیان داشت: ایران در جایی بسیار حساس و مهم قرار دارد. سال‌ها است که سایه سنگین استکبار بر این منطقه سایه افکنده و همه تلاش خود را به کار گرفته‌‌اند تا این منطقه صاحب امنیت و ثبات نباشد. زیرا به خوبی می‌دانند ایران به منابعی دسترسی پیدا کرده که بهره‌برداری از آن می‌تواند بسیاری از معادلات را در منطقه تغییر دهد.

امیر دریادار خانزادی با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند چرا در این شرایط سخت اقتصادی شما همچنان ناو و زیردریایی می‌سازید، ادامه داد: ما برای داشتن تسلیحات دفاعی سرمایه‌گذاری می‌کنیم زیرا دشمن آماده است در صورت ضعف ما، پاهایش را روی شانه‌های ما بگذارد و غیرت ایرانی ما این اجازه را نمی‌دهد.

وی با تأکید بر امنیت و ثبات در خلیج فارس و آب‌های اقیانوسی که ایران به آن دسترسی دارد، گفت: ناوگروه پنجم یا همان ناوگروه مرکزی آمریکا ۱۰ سال است که در بحرین حضور دارد و ادعا می‌کنند کشتی‌ها را اسکورت می‌کنند. حدود ۵، ۶ سال قبل خودم از فرمانده ناوگروه مرکزی آمریکا سوال کردم شما که ادعای تأمین امنیت را دارید چرا نتوانسته‌اید جلوی دزدی دریایی را بگیرید و واقعا آنان هم جوابی برای گفتن نداشتند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: با وجود ادعاهای آمریکا، دزدی دریایی نه تنه
ا کاهش نیافته بلکه بیشتر هم شده است. دزدانی که به تلفن ماهواره‌ای و سلاح‌های اتوماتیک پیشرفته سبک دسترسی دارند و از فاصله ۷۰۰ مایلی رد نفت‌کش‌ها یا کشتی‌های تجاری را می‌زنند؛ این قضیه بودار است و به این معناست که کسی اطلاعات این کشتی‌ها را به آنها می‌دهد.

وی با اشاره به حضور ناوگروه‌های نیروی دریایی ارتش در بنادر اقیانوس هند و خلیج عدن اظهارداشت: در منطقه خلیج عدن ۱۰ سال است که شبانه‌روز حضور داریم. تاکنون ۵۸  ناوگروه به این منطقه اعزام کرده‌ایم. اوایل در جیبوتی پهلو می‌گرفتیم اما وقتی آمریکایی‌ها براین کشور سوار شدند، دیگر امکان پهلوگیری در بنادر این کشور نبود. دشمن در راستای دسترسی استراتژیک ایران، یمن را هم به این وضعیت درآورده است.

امیر دریادار خانزادی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از دزدی دریایی و تأمین منابع اقتصادی کشور حضور شبانه‌روزی ما در این مناطق ضروری است.

وی بیان داشت: در ۳ دوره اجلاس فرماندهان نیروهای دریایی اقیانوس هند، آمریکایی‌ها با رأی ایران از عضویت در این اجلاس کنار گذاشته شدند و این نشان می‌دهد وقتی با اقتدار وارد شویم می‌توانیم تهدیدهایی که دشمنان می‌خواهند به ما تحمیل کنند را مهار کنیم.

وی با اشاره به هجمه‌های دشمن علیه جمهوری اسلامی و نقش مهم تنگه هرمز در تعیین معادلات منطقه‌‌ای و بین‌المللی گفت: تنگه هرمز مهم‌ترین تنگه راهبردی انرژی جهان است. دشمنان ما برای اینکه منطقه غرب آسیا پایدار نباشد گروه‌های تروریستی، جنگ‌های نیابتی و غیره به راه‌انداخته‌اند. قصد دشمن از این اقدامات، افزایش هزینه‌های امنیتی برای ایران و مهار وضعیت ژئوپلتیکی منطقه است. دشمن می‌خواهد ما هزینه‌های بیشتری برای استقلال‌مان بپردازیم.

فرمانده نیروی دریایی راهبردی ارتش تصریح کرد: با برجام و لبخند آمریکایی‌ها نباید آنها را دوستان خودمان بدانیم. تا زمانی که تاریخ هست و این منطقه ظرفیت‌های بسیار زیاد خود را دارد دشمنی آمریکا و استکبار پابرجا خواهد بود. باید تلاش کنیم همانطور که جبهه مقاومتی در زمین شکل گرفته و قدرتمند شده است، در دریا هم با قدرت این جبهه شکل بگیرد.

وی در ادامه ساخت تسلیحات دفاعی و همچنین افزایش امتداد راهبردی را به عنوان مهم‌ترین اقدامات پس از دوران دفاع مقدس برشمرد و گفت: قبلا ما فقط در خلیج فارس و دریای عمان بودیم اما با دستور مقام معظم رهبری پیش رفتیم و امروز در منطقه‌ای که ۲ میلیون و ۷۰ هزار کیلومتر مربع وسعت دارد، حضور پیدا کرده‌ایم.

امیردریادار خانزادی با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته جمهوری اسلامی ایران همیشه تحریم بوده و شکوفایی امروز حاصل تلاش‌های جوانان این کشور است، اظهار داشت: پیچیده ترین تجهیزات دفاعی، زیردریایی‌ها هستند که امروز همه را در همین کشور می‌سازیم اما عده‌ای هم هستند که تا می‌گویند رنو یا پژو از کشور خارج شده است، تب می‌کنند.

انتهای پیام/ش

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.