خبر جدید

» هوش مصنوعی گوگل حالت، صدا، زمان و احساس جملات را تغییر می‌دهد

  • تاریخ : 7th دسامبر 2018
  • موضوع : دسته‌بندی نشده
  • بازدید :
  • نظرات : بدون نظر

هوش مصنوعی گوگل حالت، صدا، زمان و احساس جملات را تغییر می‌دهد
[ad_1]

محققان ادعا می‌کنند که سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی گوگل قادر است حالت، صدا، زمان و احساسات جملات را تغییر دهد و محتوای جدیدی تولید کند.  

با توجه به اطلاعات مربوط به یکی از مقاله‌های پذیرفته‌شده در کنفرانس NeurIPS 2018 مونترال با عنوان «تولید محتوا مبتنی بر کنترل‌ ویژگی‌ها»، به‌نظر می‌رسد دانشمندان داده از دانشگاه میشیگان و Google Brain، موفق به طراحی مدل جدیدی از سیستم مبتنی بر یادگیری ماشین شد‌ه‌اند که می‌تواند علاوه‌بر تولید جملات از روی نمونه‌ی اصلی، حالت، زمان، صدا و احساس متن اصلی را تغییر دهد ولی  معنا و مفهوم اصلی جملات را حفظ کند. 

بی‌شک چنین قابلیت‌هایی، روزی در خدمت سیستم‌های ترجمه، تفسیر یا سیستم‌های مکالمه قرار می‌گیرند. به‌علاوه، سیستم جدید مبتنی بر هوش مصنوعی، می‌تواند تکمیل‌کننده‌ی سیستم‌های دیگری باشند مانند آنچه Microsoft Research در ماه نوامبر معرفی کرد. سیستم مایکروسافت می‌تواند در متن‌هایی با ساختار ضعیف، از تکنیک‌های پردازش زبان طبیعی به‌صورت پیشرفته استفاده کند. محققان در مورد سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی اعلام کردند:  

در این پروژه‌ی تحقیقی، با مشکل تغییر ویژگی‌های متنی جملات مواجه بودیم. با توجه به دانش و اطلاعاتی که داشتیم، در ابتدا سعی کردیم بدون درنظر گرفتن داده‌های موازی، ویژگی‌های متن چند جمله‌ای را تغییر دهیم.  

هوش مصنوعی گوگل

تیم تحقیق، ابتدا با مشکل کنترل احساسات مواجه شدند. برای شروع به‌سراغ داده‌های متنی مربوط به یک رستوران رفته و آن‌ها را بررسی کردند. نسخه‌ی فیلترشده‌ای از مجموعه‌ داده‌های مربوط به نظرات و دیدگاه‌های کاربران یلپ (Yelp) و مجموعه‌ی بزرگی از دیدگاه‌ها و نظرات مربوط به وب‌سایت IMDB که به‌ترتیب شامل  ۴۴۷ هزار و ۳۰۰ هزار جمله بودند، برای آموزش سیستم مورد استفاده قرار گرفت. 

مقاله‌های مرتبط:

پس از آموزش سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی، مجموعه‌ای شامل ۱۲۸ هزار دیدگاه‌ و نظر در مورد رستوران و ۳۶ هزار نظر در مورد فیلم، به‌صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفت. در ادامه محققان با کمک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی، جملات مثبت را منفی و جملات منفی را به مثبت تغییر وضعیت دادند. درنهایت خروجی توسط BLEU که استانداردی برای ارزیابی متن‌های تولید‌شده توسط ماشین است، مورد ارزیابی قرار گرفت. سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی در هر دو روش تولید محتوای متنی گام‌های موفقیت‌آمیزی رو به جلو برداشته بود. علاوه‌بر این، سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی توانست به‌صورت منظم و با توجه به متن‌های ورودی، جملات صحیحی را از نظر دستور زبان تولید کند. جملات تولیدشده توسط این سیستم به‌قدری واقعی بودند که شرکت‌کنندگان در Amazon’s Mechanical Turk متقاعد شده بودند که این سیستم نسبت به روش‌های قبلی محتواهای واقعی‌تری را تولید می‌کند. 

جملات تولیدشده به‌طرز شگفت‌انگیزی منسجم بودند. در یکی از مثال‌ها، جمله‌ی اصلی به این صورت بود: «مشتریان پشت پیش‌خوان، رفتار دوستانه‌ای نداشتند.» این جمله توسط سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی به جمله‌ی جدیدی تغییر پیدا کرد: «مشتریان پشت پیش‌خوان افرادی مهربان بودند و رفتاری دوستانه داشتند.» در یکی دیگر از مثال‌ها، جمله‌ی «این یکی دیگر از جنبه‌های جالب‌توجه فیلم است.»، به جمله‌ی «این فیلم هیچ‌ ویژگی قابل‌توجهی ندارد.» تغییر پیدا کرد.
هوش مصنوعی گوگلمحققان، مصرانه تغییر دادن جملات توسط سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی را دنبال کردند. آن‌ها در ادامه‌ی کار خود و در آزمایش دیگری از سیستم دیگری استفاده کردند تا به‌صورت همزمان چندین ویژگی از جمله حالت، زمان، صدا و احساس را در جملات وارد کند و آن‌ها را تغییر دهد. پس از آموزش سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی با کمک داده‌هایی بالغ بر دو میلیون متن از مجموعه داده‌های Toronto BookCorpus، سیستم توانست جملاتی با احساس مثبت را در زمان آینده ایجاد کند. مثلا جمله‌ی «جان در اردوگاه زنده نخواهد ماند.» در حالت شرطی به جمله‌ی «جان نمی‌تواند در اردوگاه زندگی کند.» تبدیل شد.

محققان معتقدند: «سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی، به‌صورت موثری با توجه به داده‌ها و شرایط موجود، و معیارهای مشخص‌شده می‌تواند تغییراتی در جملات ایجاد کند. پیش از این و کارهای قبلی‌مان، تنها قادر به تغییر یک ویژگی مشخص و تغییر وضعیت جمله از یک حالت به حالت دیگر بودیم ولی در مدل پیشنهادی جدید، به‌راحتی می‌توانیم سناریوهایی با ویژگی‌های چندگانه را تولید کنیم. آینده‌ی این کار جالب‌توجه خواهد بود و ویژگی‌های مختلفی را در طول زمان می‌توانیم به این چارچوب اضافه کنیم و مجموعه‌ای بسیار وسیع‌تر با ویژگی‌های معنایی و نحوی بیشتر در اختیار داشته باشیم». 

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.