خبر جدید

» نگاهی به افزایش قیمت مواد اولیه در صنعت خودروسازی

  • تاریخ : 6th دسامبر 2018
  • موضوع : دسته‌بندی نشده
  • بازدید :
  • نظرات : بدون نظر

نگاهی به افزایش قیمت مواد اولیه در صنعت خودروسازی
[ad_1]

چند ماه پیش بود که شورای ‌عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه با کنار گذاشتن شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو، سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولید‌کنندگان و ستاد تنظیم بازار را مسئول تعیین قیمت خودروهای داخلی اعلام کرد. طبق این تصمیم، ابتدا سازمان حمایت نسبت به کشف قیمت خودروها مطابق با سازوکار خود، اقدام و قیمت‌های پیشنهادی را در اختیار ستاد تنظیم بازار قرار می‌دهد. آخرین اظهار نظر کارشناسی که در جلسه شورای سیاست گذاری خودرو مطرح شده و تا حدودی هم خودروسازان به آن روی خوش نشان دادند، افزایش ۶۰ درصدی قیمت خودروهایی است که داخلی‌ سازی بیشتری در کشورمان دارند و دیگری افزایش ۸۰ درصدی قیمت کارخانه‌ ای که وابستگی‌ شان به واردات بیشتر است. با جمع و تقسیم تقریباً فاصله ۱۰ درصدی قیمت کارخانه با بازار به دست می ‌آید.

با این اوصاف خودروسازان اصرار به حاشیه بازار ۵ درصد دارند. عددی که رئیس جمهوری هم با آن موافقت نکرده است. آن‌ گونه که رمضانعلی سبحانی‌ فر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در برنامه تیتر امشب عنوان کرده سازمان حمایت در تحلیلی که از وضعیت خودرو داشته رشد ۲۷ درصدی قیمت را مناسب دانسته است ولی خودروسازان بشدت با این درصد چالش دارند و معتقدند آنالیز قیمت‌ ها نشان می‌ دهد که قیمت مواد اولیه طی چند وقت اخیر بیش از صد در صد افزایش یافته است. از این ‌رو افزایش ۲۷ درصدی نمی‌ تواند از مشکلات و زیاندهی حدود ۶ هزار میلیارد تومانی بکاهد.




سود ۱۰ هزار میلیارد تومانی دلالان از نوسانات اخیر بازار خودرو

حسن قره‌ ای از کارشناسان صنعت خودرو می‌ گوید: خودروسازان ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان طی شش ماه سال‌ جاری ضرر کردند و طی این مدت دلالان بازار از حاشیه بازاری که بوجود آمد سود ۱۰ هزار میلیارد تومانی بردند.
عدم ابلاغ قیمت جدید خودروها در شرایطی است که هم خودروسازان بلاتکلیف مانده ‌اند و هم مشتریان. این بلاتکلیفی از آن جهت است که خودروسازان در انتظار تعیین قیمت محصولات خود مطابق با ریز هزینه‌ ها و متناسب با افزایش قیمت‌ های اخیر در نهاده‌ های تولید هستند و مشتریان نیز می‌ خواهند بدانند در نهایت محصولات ثبت ‌نامی خود را با چه قیمتی تحویل خواهند گرفت.

موج بیکاری ۲۰۰ هزار نفری در صنعت قطعه‌ سازی

به دنبال بحران نقدینگی شکل گرفته در ماه های اخیر، تاکنون حدود ۴۰ درصد قطعه سازان تعدیل نیرو داشته و برخی واحدهای قطعه سازی نیز به طور کامل تعطیل شده اند.
آرش محبی ‌نژاد دبیر انجمن صنایع همگن قطعه‌ سازان کشور هم تأیید کرد که خودروسازان امسال حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان فروش داشتند و این در شرایطی است که فاصله قیمت کارخانه و بازار حداقل ۶۰ درصد بود لذا به جای آنکه این پول به سمت خرید قطعه و تولید برود، به جیب کسانی رفته است که هیچ عایدی برای کشور ندارند و تنها باعث گرانی خودرو در بازار شدند.
دبیر انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور افزود: با شرایط بوجود آمده برای صنعت قطعه ‌سازی و خودرو، موج سوم بیکاری در صنعت قطعه‌ سازی در راه است.  تاکنون بیش از ۱۰۰ کارخانه قطعه ‌سازی تعطیل شده و تعداد ۲۰۰ هزار نفر از قطعه ‌سازان بیکار شده ‌اند.

قیمت مواد اولیه

افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی قیمت مواد اولیه و عدم تامین ارز نیمایی

داود میرخانی رشتی عضو انجمن خودروسازان هم درباره وضعیت قیمت مواد اولیه و تأثیر آن بر صنعت خودرو، گفت: قیمت آلومینیوم ۲۷۷ درصد، مواد پلیمری ۲۵۵ درصد، ورق فولادی ۱۶۶ درصد و فولاد آلیاژی ۱۲۵ درصد گران شده است. با این روند رشد قیمت چگونه خودروساز و قطعه‌ ساز می ‌تواند تولید کند. وی متذکر شد: طی سال‌ های اخیر(به مدت سه سال) با آنکه قیمت مواد اولیه دستمزد و دلار گران شد، شورای رقابت تنها با ۱۲.۵ درصد رشد قیمت موافقت کرد و این امر سهم بزرگی برای صنعت خودرو شد.
جدیدترین تغییرات قیمت مواد اصلی و ارز مورد مصرف صنعت خودرو که نشان می‌ دهد که روند قیمتی مواد اولیه چگونه بوده است. به عنوان مثال مواد پلیمری که جزو پرمصرف‌ های صنعت خودرو است از کیلویی ۴هزار تومان در سال ۹۴ به ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان در آبان ۹۷ رسیده است. ورق فولادی که بخشی از آن تولید داخل است از ۱۸۰۰ تومان در هر کیلو جهش ۱۶۶ درصدی یافته و به قیمت ۴ هزار و ۹۸۳ تومان رسیده است. این در حالی است که دست خودروسازان و قطعه‌ سازان همچنان از ارز نیما کوتاه است و فعالان این صنعت برای تأمین ارز سراغ ارز آزاد می ‌روند.

دوراهی ورشکستگی یا رکود

آنچه مسلم است اینکه ادامه وضعیت موجود به ورشکستگی صنعت خودروسازی و قطعه سازی کشور و بیکاری چند ده هزار نفری منجر خواهد شد و افزایش شدید قیمت ها نیز علاوه بر آسیب بیشتر به وضعیت بازار به رکود کامل منجر خواهد شد و رکود نیز به نوبه خود می تواند به کاهش تیراژ تولید بیانجامد و در بلند مدت باعث احیای طرح های فروش اقساطی خودرو شود، اما از آنجا که ایران خودرو و سایپا سهم قابل توجهی از ظرفیت آینده خود را از هم اکنون پیش فروش کرده اند، مشخص نیست که آیا ظرفیت کافی برای اجرای طرح های فروش اقساطی وجود دارد یا خیر؟

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.