خبر جدید

» مبارزه با مواد مخدر نیازمند کارآمدی جمعی است

  • تاریخ : 5th دسامبر 2018
  • موضوع : دسته‌بندی نشده
  • بازدید :
  • نظرات : بدون نظر

مبارزه با مواد مخدر نیازمند کارآمدی جمعی است
[ad_1]


دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با مواد مخدر را نیازمند کارآمدی جمعی دانست و گفت: بخش عمده کارهای ستاد بین‌بخشی و تعاملی است و همه سازمان‌ها و نهادها باید در این موضوعِ ملی ایفای نقش کنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ دکتر اسکندر مومنی صبح امروز در گردهمایی سراسری دبیران شوراهای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان‌های سراسر کشور با بیان این‌که کار در ستاد مبارزه با مواد مخدر تعاملی، بین‌بخشی و سیاست‌گذاری است، افزود: بخش عمده کارهای ستاد بین‌بخشی است و در عین حال با سایر بخش‌ها نیز تعامل دارد، چراکه مواد مخدر موضوعی ملی است و همه سازمان‌ها و نهادها باید در این موضوع ایفای نقش کنند.


وی تصریح کرد: دبیران شوراها در استان‌ها باید از همه ظرفیت‌ها در این حوزه استفاده کنند. ظرفیت‌های بسیار زیادی در کشور وجود دارد که باید از همه آن‌ها استفاده کرد. قانون هم بر این موضوع تاکید کرده که در این حوزه از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.


دبیرکل ستاد با تاکید بر اینکه یک سازمان ممکن نیست به تنهایی ماموریت مبارزه با مواد مخدر را انجام دهد، گفت: موضوع مبارزه با مواد مخدر نیازمند کارآمدی جمعی است. بنابراین با سایر دستگاه‌ها باید قدرت تعامل، نظارت و اقناع خود را بالا ببریم و از همه ظرفیت‌ها بهره ببریم. با گلایه‌گذاری از دستگاه‌ها هیچ مشکلی حل نمی‌‌شود و فقط باعث ناامیدی مردم می‌شود.


مومنی، علت ۵۵ درصد طلاق‌ها را ناشی از مواد مخدر دانست و گفت: ‌همچنین علت زندانی شدن حدود ۷۰ درصد زندانیان مرتبط با مواد مخدر است، بنابراین در موضوع مبارزه با مواد مخدر همه ظرفیت‌های کشور، مردم، گروه‌های مرجع، نهادها و شخصیت‌های تاثیرگذار باید مشارکت کنند.


وی در ادامه؛ نخستین اولویت این ستاد را تعاملات بین‌المللی عنوان کرد و افزود: ایران پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در جهان است و با تمام توان در مبارزه با توزیع مواد مخدر در داخل و خارج از کشور ایفای نقش می‌کند.


این مقام مسئول در ستاد با تاکید بر اینکه دیگر کشورها باید به وظایف خود در این حوزه عمل کنند، گفت: میزان کشت مواد مخدر در افغانستان، ۲۰ سال پیش ۲۰۰ تن بود اما امروزه به بیش از ۱۰ هزار تن رسیده، یعنی ۵۰ برابر شده است.


مومنی اولویت دیگر ستاد را برخورد با باندهای بزرگ و سازمان‌یافته عنوان کرد و گفت: یکی از شاخص‌های اصلی ما در استان‌ها، کشفیات مواد مخدر و دستگیری و انهدام سرشبکه‌ها و باندها است.


وی با اشاره به حوزه درمان معتادان بیان داشت: مراکز ترک اعتیاد نباید صرفاً محلی برای فروش متادون باشد بلکه باید نظارت لازم وجود داشته باشد و قطعاً یکی از شاخص‌های اصلی ارزیابی استان‌ها محسوب می‌شود.


دبیرکل ستاد به جمع‌آوری و درمان معتادان متجاهر اشاره کرد و افزود: اصلی‌ترین شاخص ارزیابی ما برای سال ۹۷ مسئله معتادان متجاهر است. خوشبختانه تمام دستگاه‌ها در این زمینه اعلام آمادگی کردند. بنابراین اولویت کوتاه مدت ما در سال‌جاری، جمع‌آوری، نگهداری و درمان معتادان خیابانی است.


مومنی ادامه داد: خوشبختانه با تفاهم‌نامه‌ امضاء شده با بسیج، چهار هزار ظرفیت نگهداری، درمان و اشتغال در ۱۰ استان ایجاد شده که باید تا پایان سال موضوع معتادان متجاهر ساماندهی شود.


وی؛ رویکرد اصلی ستاد را توجه به حوزه پیشگیری خواند و گفت: باید یک «موج ملی» ایجاد و حساسیت لازم در ارتباط با موضوع پیشگیری به‌وجود بیاید. در بحث پیشگیری ظرفیت عظیمی وجود دارد که مغفول باقی مانده است. فردی که معتاد می‌شود غیر از اینکه خانواده خود را گرفتار می‌کند، افراد جامعه را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابراین با ایجاد حساسیت باید کاری کرد که کسی به سمت مصرف مواد مخدر نرود.


دبیرکل ستاد با اشاره اینکه چهار حوزه مقابله، درمان، جمع‌آوری معتادان متجاهر و پیشگیری باید با هم پیش بروند، افزود: انتظار داریم همه به ویژه رسانه‌ها در این زمینه کمک کنند. براساس نظرسنجی ۵ سال متواتر نیروی انتظامی، اولین دغدغه مردم در بحث آسیب‌ها مسئله اعتیاد به مواد مخدر بوده است. بنابراین باید از تمام ظرفیت‌ها برای پیشگیری از این معضل و آسیب اجتماعی استفاده کنیم و با برنامه‌ریزی درست، این موضوع را به سرانجام برسانیم.


مومنی در پایان بر ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان اصلی تاکید کرد و گفت: این مسئله مهم‌ترین موضوع در مقابله است وگرنه کشف مواد بدون ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی باندهای قاچاق، ثمره لازم را نخواهد داشت. این امر، یکی از مهم‌ترین اولویت‌های اصلی ستاد می‌باشد و در این بخش قوه قضاییه با ستاد همسو است.

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.