خبر جدید

» انواع سرور شبکه

  • تاریخ : 2nd آگوست 2021
  • موضوع : دسته‌بندی نشده
  • بازدید :
  • نظرات : بدون نظر

سرورهای شبکه در اوایل دهه ۱۹۹۰ متداول شدند ، زیرا مشاغل به طور فزاینده ای از رایانه های شخصی برای ارائه خدماتی که قبلاً در رایانه های اصلی بزرگتر یا رایانه های کوچک میزبانی می شد ، استفاده کردند.

امروزه یک سرور شبکه یک کامپیوتر قدرتمند است که منابع مشترک مختلفی را برای ایستگاه های کاری و دیگر سرورهای یک شبکه فراهم می کند. منابع مشترک می توانند شامل فضای دیسک ، دسترسی به سخت افزار و خدمات ایمیل باشند. هر کامپیوتری می تواند یک "سرور شبکه" باشد ، اما آنچه سرور را از ایستگاه کاری جدا می کند سخت افزار نیست ، بلکه عملکردی است که توسط کامپیوتر انجام می شود.

به طور کلی ، ایستگاه کاری هر کامپیوتری است که توسط یک فرد برای انجام وظایف شغلی خود استفاده می شود ، در حالی که سرور شبکه هر کامپیوتری است که دسترسی به منابع نرم افزاری یا سخت افزاری مشترک را برای کاربران فراهم می کند.

سرورها معمولاً با اجزای قوی تری نسبت به ایستگاه های کاری فردی ساخته می شوند. به عنوان مثال ، یک سرور معمولاً RAM بیشتری نسبت به یک ایستگاه کاری نصب می کند یا از سیستم عامل قوی تری استفاده می کند که برای کار ۲۴/۷ استفاده شده است. در حالی که این امر ممکن است قیمت سرور را نسبت به یک ایستگاه کاری افزایش دهد ، هزینه کلی می تواند به طور قابل توجهی کمتر از یک سازمان باشد.

بیشتر بخوانید : سرور HP

انواع سرور

در زیر ۱۳ مورد از رایج ترین انواع سرورهایی که امروزه استفاده می شوند آورده شده است:

۱٫سرورهای برنامه

گاهی اوقات سرورهای برنامه به عنوان نوعی میان افزار نامیده می شوند و بخش بزرگی از محاسبات بین سرورهای پایگاه داده و کاربر نهایی را اشغال می کنند و اغلب این دو را به هم متصل می کنند.

۲٫سرورهای مشتری

در مدل برنامه نویسی سرویس گیرنده/سرور ، سرور برنامه ای است که منتظر است و درخواست های برنامه های سرویس گیرنده در رایانه های مشابه یا دیگر را برآورده می کند. یک برنامه کاربردی در رایانه ممکن است به عنوان یک سرویس گیرنده با درخواست خدمات از برنامه های دیگر و همچنین به عنوان یک سرور درخواست از برنامه های دیگر عمل کند.

۳٫ سرورهای همکاری

از بسیاری جهات ، نرم افزارهای مشارکتی که زمانی "گروه افزار" نامیده می شد ، قدرت اولیه وب را نشان می دهد. نرم افزاری برای همکاری طراحی شده است که به کاربران امکان می دهد بدون در نظر گرفتن موقعیت مکانی ، از طریق اینترنت یا اینترانت شرکتی همکاری کرده و در فضایی مجازی با یکدیگر همکاری کنند.

۴٫ سرورهای FTP

یکی از قدیمی ترین سرویس های اینترنتی ، پروتکل انتقال فایل ، امکان انتقال یک یا چند فایل را به طور ایمن بین رایانه ها و در عین حال امنیت و سازماندهی فایل و همچنین کنترل انتقال را ممکن می سازد.

 

۵٫ لیست سرورها

سرورهای لیست راهی برای مدیریت بهتر لیست های پستی ارائه می دهند ، خواه بحث های تعاملی برای عموم باز باشد یا لیست های یک طرفه که اعلان ها ، خبرنامه ها یا تبلیغات را ارائه می دهند.

۶٫سرورهای ایمیل

سرورهای ایمیل تقریباً مانند سرورهای وب فراگیر و سرنوشت ساز هستند ، نامه ها را از طریق شبکه های شرکتی (از طریق LAN و WAN) و در سراسر اینترنت جابجا و ذخیره می کنند.

۷٫ سرورهای منبع باز

از سیستم عامل سرور منبع باز تا نرم افزار سرور که به شما کمک می کند کار خود را انجام دهید ، نرم افزار منبع باز بخش مهمی از بسیاری از زیرساخت های فناوری اطلاعات است.

۸٫سرورهای پروکسی

سرورهای پروکسی بین یک برنامه سرویس گیرنده (معمولاً یک مرورگر وب) و یک سرور خارجی (معمولاً سرور دیگری در وب) برای فیلتر کردن درخواست ها ، بهبود عملکرد و اشتراک گذاری اتصالات قرار می گیرند.

۹٫سرورهای ارتباطات در زمان واقعی

سرورهای ارتباطی بلادرنگ ، که قبلاً به عنوان سرورهای چت یا سرورهای IRC شناخته می شدند و گاهی اوقات بعنوان سرورهای پیام رسانی فوری (IM) نیز نامیده می شوند ، تعداد زیادی از کاربران را قادر می سازد تا اطلاعات را به صورت لحظه ای تبادل کنند.

۱۰٫پلتفرم های سرور

اصطلاحی که اغلب مترادف با سیستم عامل استفاده می شود ، پلتفرم سخت افزار یا نرم افزار اصلی سیستم است و بنابراین محرکی است که سرور را هدایت می کند.

۱۱٫سرورهای Telnet

سرور Telnet به کاربران این امکان را می دهد تا به رایانه میزبان وارد شده و وظایفی را انجام دهند که گویی در رایانه از راه دور کار می کنند.

۱۲٫سرورهای مجازی

در سال ۲۰۰۹ ، تعداد سرورهای مجازی مستقر از تعداد سرورهای فیزیکی فراتر رفت. امروزه مجازی سازی سرور در مرکز داده تقریباً همه جا رایج شده است. از سرورهای ناظر گرفته تا ابرهای ترکیبی ،  ServerWatch آخرین روندهای فناوری مجازی سازی را بررسی می کند.

 

۱۳٫سرورهای وب

در اصل ، یک سرور وب با بارگیری یک فایل از روی دیسک و ارائه آن در سراسر شبکه به مرورگر وب کاربر ، محتوای ایستا را به مرورگر وب ارائه می دهد. کل این مبادله با واسطه مرورگر و سرور با یکدیگر با استفاده از HTTP انجام می شود.

بیشتر بخوانید : سرور استوک

سرور تبادل

مایکروسافت Exchange برای تأمین امنیت و قابلیت اطمینان مورد نیاز مشاغل ساخته شده است ، ایمیل ، تقویم و مخاطبین را در رایانه ، تلفن و مرورگر وب شما ارائه می دهد.

سرور Lync

Lync Server یک نرم افزار سرور ارتباطات در زمان واقعی سازمانی است که زیرساخت های پیام رسانی فوری سازمانی ، حضور ، VoIP ، کنفرانس های موقت و ساختاریافته (کنفرانس های صوتی ، تصویری و وب) و اتصال PSTN را از طریق دروازه شخص ثالث یا ترانک SIP فراهم می کند.

سرور شیرپوینت

یک محصول سرور که بر فناوری بنیاد شیرپوینت متکی است تا یک چارچوب سازگار و آشنا برای فهرست ها و کتابخانه ها ، مدیریت سایت و سفارشی سازی سایت ارائه دهد. سرور شیرپوینت شامل تمام ویژگی های بنیاد شیرپوینت به علاوه ویژگی ها و قابلیت های اضافی مانند مدیریت محتوای سازمانی ، هوش تجاری ، جستجوی سازمانی ، سایت های شخصی و Newsfeed است.

SQL Server

SQL Server یک سیستم مدیریت پایگاه داده رابطه ای (RDBMS) از مایکروسافت است که برای محیط سازمانی طراحی شده است. به عنوان پایگاه داده ، این یک محصول نرم افزاری است که وظیفه اصلی آن ذخیره و بازیابی داده ها مطابق درخواست سایر برنامه های نرم افزاری است: آنهایی که در همان رایانه یا در رایانه دیگری در شبکه (از جمله ابر) اجرا می شوند.

سرور ویندوز

به عنوان نسخه سرور ویندوز ۸ ، ویندوز سرور ۲۰۱۲ دسته سرور را دوباره تعریف می کند و صدها ویژگی جدید و پیشرفت های مجازی سازی ، شبکه ، ذخیره سازی ، تجربه کاربر ، رایانش ابری ، اتوماسیون و موارد دیگر را ارائه می دهد.

بنابراین سرور چیست؟ به یک معنا ، واقعاً چیزی به نام فقط سرور وجود ندارد. همیشه منبعی وجود دارد که به آن ارائه می شود ، که یا صریح یا ضمنی است. سرور فقط رایانه ای است که انتخاب شده و احتمالاً برای انجام وظیفه خاصی در خدمت دیگران بهینه شده است. و این وظیفه است که همه تفاوت ها را ایجاد می کند.

آیا این اطلاعات برای شما مفید بود؟ آیا چیز دیگری در مورد سرورها وجود دارد که ارزش بحث را داشته باشد؟ همیشه از نظرات شما استقبال خواهیم کرد!

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.