خبر جدید

» ۸۰ درصد سبد غذایی وارداتی به کشور تراریخته است

  • تاریخ : 6th دسامبر 2018
  • موضوع : دسته‌بندی نشده
  • بازدید :
  • نظرات : بدون نظر

۸۰ درصد سبد غذایی وارداتی به کشور تراریخته است
[ad_1]

محصولات تراریخته کشور,اخبار اقتصادی,خبرهای اقتصادی,کشت و دام و صنعت

رییس انجمن ژنتیک ایران گفت: ۵۵ درصد سبد غذایی کشور از واردات تامین می شود که از این میزان ۸۰ درصد آنها تراریخته است.

به گزارش ایرنا، محمود تولایی امروز چهارشنبه در نشست خبری افزود: این محصولات شامل مواد مختلف از جمله خوراک دام نیز می شود که نظارت بر هر کدام از آنها بر عهده دستگاه متولی آن است.

 

رییس کارگروه ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در واقع باید گفت که امروزه فناوری زیستی نیاز مبرم برای ماست؛ اگر محصولی مقاوم به شوری تولید می شود در واقع کمکی به سبد غذایی کشور است، بنابراین باید مخالفت ها و موافقت ها منطقی و با دلیل باشد.

 

رییس انجمن ژنتیک ایران گفت: سال ۱۳۸۲ قانون الحاق ایران به پروتکل ایمنی زیستی کارتاهنا مصوب و در سال ۸۴ کارهای قانون ایمنی زیستی شکل گرفت و مقدمات سند آن ابلاغ شد، از سال ۸۴ تا ۸۸ برروی آن کار شد و در سال ۸۸ قانون ایمنی زیستی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

 

وی افزود: قرار بود ۶ ماه بعد از تصویب آیین نامه های اجرایی این قانون نوشته و اجرایی شود که به علت برخی چالش ها این آیین نامه ها در رفت و برگشت های فراوان بالاخره در سال ۱۳۹۲ تاییدیه گرفت و سال ۱۳۹۳ وزارت جهاد کشاورزی اطلاعیه ای داد مبنی بر اینکه بعد از این افرادی که می خواهند مجوز محصولات محصولات ترایخته دریافت کنند به این وزارتخانه مراجعه کنند و بر اساس آن کارگروه ها و کمیته های تخصصی زیادی تشیکل شد.

 

تولایی تاکید کرد: امروزه زیر ساخت های لازم برای ایمنی زیستی در کشور ایجاد شده و می توانیم با همیاری جامعه علمی کشور زیست فناوری را به صورت ایمن مناسب در خدمت دغدغه های محیط زیست و تامین غذای کشور قرار دهیم.

 

رییس انجمن ژنتیک ایران ادامه داد: قانون ملی ایمنی زیستی متشکل از ۱۱ ماده و ۷ تبصره است که در ماده ۲ آن آمده تمام امور مربوط به تولید ،رها سازی ، نقل و انتقال داخلی و خارجی ، عرضه، فروش و مصرف موجودات زنده تغییر ژنتیکی با رعایت این قانون مجاز است.

 

تولایی گفت: بر این اساس در سه دستگاه متولی سازمان حفاظت محیط زیست ، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کارگروه ایمنی زیستی تشکیل و هر درخواستی در این سه دستگاه از جنبه های مختلف بررسی می شود.

 

وی ادامه داد: مثلا درخواست کشت پنبه تراریخته در کشور توسط این سه نهاد از جنبه های مختلف زیستی و بهداشتی با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای روز اروپا ، آسیا و امریکا مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

 

رییس کارگروه ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: بعد از ارزیابی ۸ سوال پیش امد که درخواست کننده باید به تمام آنها پاسخ دهد و اعضای کارگروه ها را قانع کند بعد از آن تمام جواب ها، بررسی ها جمع بندی و نتیجه گیری می شود.

 

وی تاکید کرد: نگاه مطلق منفی یا مثبت به یک موضوع آن را به بیراهه می کشاند ، بر اساس مطالعات تاکنون ۲۰ هزار لاین تراریخته تهیه شده اما از این تعداد ۴۷۷ رخداد تایید شده و مجوز گرفته است.

 

تولایی گفت: تمام بذرهای صیفی جات داخل کشور وارداتی هستند که با روش های مختلف اصلاح شده اند بنابراین اگر قرار است به طور مطلق به فناوری زیستی در حوزه غذا و کشاورزی نه بگوییم باید مثلا به ۱۰ درصد روغن تولیدی داخل کشور بسنده کنیم چون ۹۰ درصد روغن کشور وارداتی است.

 

 

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.