خبر جدید

» شستشوی صحیح فرش

  • تاریخ : 31st جولای 2019
  • موضوع : دسته‌بندی نشده
  • بازدید :
  • نظرات : بدون نظر

شستشوی صحیح فرش

فرش‌ها در ایران جزو لوازم زیبا سازی منزل محسوب می‌شوند. قالی‌های ایرانی دست‌باف یا کارخانه‌ای هردو به میزان متفاوت در درخشان سازی خانه موثرند. فرش‌های ریزبافت با نقش و نگار متفاوت به جلای خانه می‌افزایند. خصوصا اگر این فرش قالی دست‌باف باشد علاوه بر ارزش زیباسازی ارزش مادی هم دارد. شاید شما هم ضرب المثل “طرف قالی کرمونه هرچی پا بخوره قشنگ‌تر می‌شه” را شنیده و یا بکار برده‌اید. اگر چه باید اغلب کمال دقت در نگهداری از فرش‌ها را به عمل آورد اما گاهی بر اثر مرور زمان یا بعد از مهمانی‌های بزرگ فرش نیاز به شستشو پیدا می‌کند. برای شستشو عجله نکنید. شستشوی صحیح فرش

 

 

مرحله اول:

فرش را با دقت تمام در جهت خواب پرزها جارو بکشید وبرنج‌ها یا اجسام دیگر چسبیده به فرش را به ارامی و دقت که موجب آسیب به بافت نشود از قالی جدا کنید.

مرحله دوم:

اگر فرشتان سبک است حتما قبل از ابگیری روی آن خوب آن را بتکانید و در صورت سنگین بودن آن را روی نرده پهن کرده به آرامی تکان دهید تا گرد و خاک اشیاء چسبیده به آن روی زمین بریزند.

مرحله سوم:

اول مطمئن شوید که قالی رنگ پس نمی‌دهد راهکار آن اینگونه است که کمی اب روی قسمت کوچکی از فرش بپاشید و سپس پارچه سفید رنگی را روی الیاف فشار دهید. بعد از چند دقیقه اگر اثر رنگ را روی قالی دیدید آن را به خشک شویی بسپارید در غیر این صورت برای شستشو آماده شوید. حالا فرش را در محیطی حداقل یکی دومتر بزرگتر از مساحت فرش که قبلا به خوبی آن را جارو زده‌اید، پهن کنید و آب را به صورت آب پاشی روی بپاشید. استفاده از شویندهء مناسب نیز مهم است. شوینده خودش نباید موجب رنگ دهی شود. تکه‌ی کوچکی از فرش را با شوینده بشویید و منتظر بمانید اگر رنگ فرش در شوینده حل شد و یا بعد از گذاشتن پارچه سفید روی آن اثر رنگ مشاهده کردید حتما شوینده را عوض کنید.
فرش را به طور کامل خیس کنید معمولا از آب ولرم استفاده می‌شود. شوینده را در جهت خواب فرش روی فرش بمالید. برخی عادت دارند از فرش شوهای-برس- ضخیم یا پاروهایی که پرز فرش را ازبین می‌برند، استفاده کنند اما این فرش شوها اغلب پرزقالی را به شدت می‌کشد و از بین می‌برد و به ظاهر قالی آسیب می‌رساند. بهترین کار استفاده از جاروهای نرم یا دستکش می‌باشد. مادهء شوینده را در سرتاسر فرش اب‌خورده به خوبی پهن کنید بطوری که تمام سطح فرش به طوریکسان پر شود. چون قبلا گردوخاک فرش تکانده شده نیازی به فشار فراوان نیست. اگر احساس می‌کنید فرش هنوز خاک دارد فرش را به پشت بچرخانید و همین شستشو را تکرار کنید تا خاک از لابلای پرزها به بیرون برود.حالا نوبت ریشه‌هاست. ریشه‌های یک فرش باید به طور کامل سفید باشد. ریشه‌ها را جدا بشویید تا رنگ‌ها و غبار جدا شده از فرش روی ان ننشیند.

مرحله چهارم:

در هنگام اب کشی اول پشت فرش و سپس روی فرش را بطور کامل ابکشی نمایید. فرش را طوری لوله کنید که کناره های آن بیرون نزند به طور افقی مایل یک سرآن را روی تکیه‌گاهی قرار دهید تا آب از سمت دیگر آن خارج شود.البته مواظب باشید به اصطلاح کمر فرش نشکند.بعد از ان فرش را به دقت پهن کنید . این پهن کردن می‌تواند روی دیوار یا جای آفتاب‌گیر حیاط باشد.درهرصورت مواظب باشید چروک نشود اغلب فرش‌ها اگر هنگام خشک شدن حالت بگیرند به سختی به حالت اول برمی‌گردند.بعد از آن که مطمئن شدید یک سمت فرش به طور کامل خشک شده آن را برگردانید تا پشتش هم خشک شود. اغلب قالی‌ها اگر خوب خشک نشوند بعدا بویی نامطبوع می‌گیرند که مشام شما را ازرده می‌سازند.
در هر یک از مراحل فوق دقت کنید اگر توانایی انجام درست شستن فرش را ندارید ،فرش را به قالی شویی بسپارید و در قبال دریافت رسید از آن‌ها بخواهید این کار را برایتان انجام دهند. قالیشویی اقدسیه

 

https://carpetaghdasieh.com

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.