خبر جدید

» ساخت شهرهای جدید با رویکرد بخش خصوصی

  • تاریخ : 8th دسامبر 2018
  • موضوع : دسته‌بندی نشده
  • بازدید :
  • نظرات : بدون نظر

ساخت شهرهای جدید با رویکرد بخش خصوصی
[ad_1]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

حبیب‌اله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه گفتگوی ۱۸:۳۰ گفت: سیاست ایجاد شهرهای جدید از اواخر دهه ۶۰ و با هدف تعادل بخشی به بازار مسکن در کلانشهرها شکل گرفت.

 

او افزود: به دلیل دشواری مدیریت بازر مسکن در کلانشهرها دولت با ابتکار مشخص به سیاست شهرهای جدی روی آورد که اغلب این شهرها در اصفهان، مشهد و تبریز تاسیس شده اند و در هریک از  ۱۹ شهر جدید حدود یک میلیون نفر اسکان پیدا کرده اند که ظرفیت سه میلیون نفر را هم دارد.

 ساخت و ساز در شهرهای جدید با رویکرد بخش خصوصی

طاهر خانی گفت: در مناطق کلانشهری یکی از تمرکزگاه های مسکن مهر شهرهای جدید بوده است. اما در شهرهای جدید این امکان فراهم شده که برنامه ساخت ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۰ در دستور کار قرار گیرد.

 

 آماده سازی محل بر ساخت و ساز واحدهای مسکونی در شهرهای جدید در اولویت است این درحالی است که آماده سازی محل با ساخت و سازها در مسکن مهر همزمان بود که مشکلاتی را بوجود آورد.

طاهر خانی در ادامه درباره فرهنگ سازی و هویت بخشی به شهرهای جدید گفت: هویت فرایند زمانبری است و وظیفه ما تسهیل این فرایند است. یکی از محورها در شهرهای جدید نیز هویت بخشی است که برای شکل گیری بخشی از فعالیت ها نیاز به استقرار جمعیت هستیم بنابراین مجموعه شهرهای جدید در نسل جدید این برنامه ها را  درجهت تمایز با شهرهای دیگر در دستور کار قرار داده است.

او درباره سازوکار ساخت مسکن در شهرهای جدید افزود: این برنامه با مشارکت بخش خصوصی انجام خواهد شد. فراخوان جذب سرمایه در حال انجام است، آورده بخش عمران زمین است و سازندگان که عموما انبوه سازان هستند در این برنامه مشارکت دارند. بانک مسکن هم  با تسهیلات ۱۸ درصدی و اولویت هایی در تسهیلات برای انبوه سازان مشارکت دارد.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: بعد از ۳۰ درصد پیشرفت پروژه امکان پیش فروش نیز در نظر گرفته شده تا از منابع بخش خصصوصی در تکمیل واحدها کمک گرفته شود.

او درباره تاثیر ایجاد ساخت مسکن بر قیمتها افزود: تمرکز مشکل بخش مسکن بیشتر در کلانشهرهاست که ساخت شهرهای جدید در کلانشهرها می توند کمک به تعادل بازار مسکن کند.

طاهر خانی گفت: احداث این شهرها با سیاست گذاری خاص انجام می شود و قطعا در قیمت مسکن در کلانشهرها اثر مثبتی خواهد داشت و اقبال به سکونت در مجموعه شهرهای جدید افزایش خواهد یافت.

مهدی روانشادنیا کارشناس مسکن دیگر مهمان برنامه گفت: برآورد طرح جامع مسکن نشان می دهد که نیاز کشور به ساخت مسکن نسبت به جمعیت ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد در یک دوره ده ساله است که در این برنامه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی به عهده ستاد بازافرینی و ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد بر عهده سایر واحدها قرار داده شده است.

 

 ساخت و ساز در شهرهای جدید با رویکرد بخش خصوصی

او افزود: ما در رسالت شهرهای جدید سعی کرده ایم نمونه ای از شهرهای بزرگ را در شهرهای جدید ایجاد کنیم که این خطا در سیاست گذاری است. مهمترین مشکل شهرهای جدید ما خلاء هویتی است بنابراین در شهرهای نسل نو درباره هویت باید بیشتر کار شود تا این شهرها نسبت به شهرهای دیگر متفاوت تر باشند.

 

روانشادنیا درباره عملیاتی شدن طرح شهرهای جدید در زمان مقرر افزود: ما مشکلی در احداث نخواهیم داشت چراکه ظرفیت احداث یک میلیون واحد مسکونی از نظر فنی و مهندسی و تامین مالی و سرمایه را داریم.

نگاه آمایشی نشان می دهد که کم تراکم ترین مناطق ساحل عمان و خلیج فارس است که مزیت نسبی است و در برنامه ششم نیز بر توسعه سواحل مکران تاکید شده است بنابراین این می تواند بخشی از سیاست کلان در بخش توسعه ملی باشد و  فرایندی که در آن مردم مشارکت دارند به پیشرفت پروژه کمک خواهد کرد.

احداث ۲۰۰ هزار واحد در افق ۵ ساله امکان پذیر است بنابراین باید سیاست های آمایشی در ساخت و سازها درست باشد. نکته دیگر این است که باید الگوهای ساخت نیز بر اساس نیازها و تقاضا تنظیم شود. همچنین کیفیت در ساخت نیز بسیار مهم است به طور مثال ساخت مسکن مهر متناسب با همه سلیقه ها و سطح درآمد ها نیست بنابراین باید گزینه هایی برای متقاضی مسکن برای تنوع بخشی وجود داشته باشد.

 او افزود: ایجاد شهرهای جدید در قیمت مسکن در کلانشهرها زیاد تاثیر گذارنخواهد بود چون بازارهای موازی و وضعیت های عمومی کشور بر قیمت مسکن اثرجدی دارد و پارامترهای بخش عرضه خیلی تاثیرگذار نبوده و نیست ولی سیاست گذار با هدایت عرضه به سمت واحدهای منطبق با الگوی ساخت می تواند به این بخش کمک کند.

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.