خبر جدید

» جنبش دانشجویی پیگیر شفافیت و عدالت است

  • تاریخ : 5th دسامبر 2018
  • موضوع : دسته‌بندی نشده
  • بازدید :
  • نظرات : بدون نظر

جنبش دانشجویی پیگیر شفافیت و عدالت است
[ad_1]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  محمد امین مهدی پور دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان این مطلب گفت: در حال حاضر کشور و حاکمیت دچار رکود و رخوت شده است که یکی از دلایل آن افزایش میانگین سن مسئولان و مدیران است و در حال حاضر جوان گرایی و شفاف سازی مهمترین خواسته جنبش دانشجویی است.

 

مهدی پور مهمترین نقطه ضعف جنبش دانشجویی و دانشجو و دانشگاه را دور شدن از مباحث فکری و ایدئولوژیک دانست و افزود: روز جنبش دانشجویی در چنین فضایی به فسیتوال و جشن روز دانشجو تبدیل شده است.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: هدفی که اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برای خودش مشخص کرده تربیت نیروهای در تراز انقلاب و جامعه اسلامی است.

 

 مهدی پور با بیان این که از مطالبات ما اجرای کامل قانون بازنشستگی و حراست از آن است افزود: متاسفانه قوای سه گانه ما در قبال جنبش دانشجویی پاسخگو نیستند و خود را به بی خیالی زده اند و نهادهای تحت نظر رهبری باز پاسخگویی بیشتری دارند، مجلس ما کجاست و قوه قضائیه باید پاسخگوی روندهای طولانی دادرسی و برخورد بد برخی از قاضیان و مسئولان دادگاه ها باشد.

پیام مرادی دبیر اتحادیه انجمن اسلامی مستقل دانشجویی  نیز گفت: بی عدالتی در حال حاضر جامعه ما را اذیت می کند. شفافیت هم از دیگر مطالبات جنبش دانشجویی است که همه دستگاه ها باید همه مناسبات و قرار دادهایش را شفاف کند و در اختیار افکار عمومی قرار دهد و همه دستگاه ها باید در قبال کارهایی که باید انجام دهد و می دهند پاسخگو باشند.

 

جنبش دانشجویی پیگیر شفافیت و عدالت است 

 

مرادی افزود: استقلال مهمترین نقطه قوت جنبش دانشجویی است که کمترین وابستگی به کانون های قدرت و ثروت ندارد.

 

 دبیر اتحادیه انجمن اسلامی مستقل دانشجویی همچنین مهمترین نقطه ضعف جنبش دانشجویی را عدم پیوند میان آرمانگرایی و واقع بینی دانست و گفت: این اتفاق یا موجب انفعال دانشجویان می شود یا آنها را به رادیکالیسم سوق می دهد که به ساختار شکنی و انجام برخی رفتارهای ساختارشکنانه برای جلب توجه می شود.

 

مرادی در ادامه از صدا و سیما هم انتقاد کرد و گفت: مسئولان  صدا و سیما باید پاسخ بدهند که چرا ما کسانی را در معاونت های مختلف این سازمان داریم که ۲۰ و چند سال است مدیرند اینها باید جای خودشان را به جوانان بدهند ، مناسبات مالی صدا و سیما باید شفاف شود ، کارهای عمرانی که انجام می دهند قراردادهایش همه باید در سامانه ای منتشر شود. در رسانه ملی نباید این نگاه وجود داشت باشد که اگر رویدادی یا مسئله ای اجتماعی یا اقتصادی پوشش داده نشود مردم درباره آن قضاوت نخواهند کرد و از آن مطلع نخواهند شد همچنین  صدا و سیما هم باید وارد پارادایم های واقع گرایی شود.

 

 دبیر اتحادیه انجمن اسلامی مستقل دانشجویی گفت: ما مسئله شفافیت را فقط از سه قوه نخواسته ایم به قوه قضائیه گفته ایم که باید در قبال سیاست های کلان پاسخگو باشد. از مجلس هم خواسته ایم طرح شفافیت آرای نمایندگان را اجرا کند از آستان قدس هم خواسته ایم پیشرو در شفاف سازی باشد. 

 

علی دهقان دبیر دفتر تحکیم وحدت نیز گفت: خواست جنبش دانشجویی پر رنگ کردن نقش مردم در حاکمیت و اداره کشور است. 

 

دبیر دفتر تحکیم وحدت افزود: نقطه قوت جنبش دانشجویی آرمانخواهی و استقلال آن است و نقطه ضعف مهم اش عدم وجود نگاه کلان به مسائل و مصداقی دیدن است.

جنبش دانشجویی پیگیر شفافیت و عدالت است 

 

دهقان مهمترین مسئله را مردم سالاری دینی دانست و گفت: مردمسالاری دینی باید در همه ارکان نظام تحقق یابد و مردم در اداره کشور مشارکت و نقش نظارتی پررنگی داشته باشند. همچنین در حوزه زنان باید ورود پیدا کنیم و مسائل زنانا به حجاب محدود نمی شود و بحث ورود ما به حوزه زنان با تاکید بر تحکیم بنیان خانواده است و نیز مشارکت های اجتماعی زنان.  

 

میلاد چاردلی دبیرشورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی درباره  گفتمان جنبش های دانشجویی گفت: گفتمان اصلی دانشجویی در استقلال اقتصادی و سیاسی است که استقلال سیاسی در رویکردهای کلان کشور نباید به گونه ای باشد که  متاثر از تصمیمات سایر کشورها باشد. در زمینه اقتصادی نیز کشور باید بتواند استقلال خود را حفظ کند و وابستگی به دلار نباشد. مسئله دیگر فساد اقتصادی است که مردم از آن رنج می برند. نکته بعدی هم مطالبات و معیشت مردم است که در زمان فعلی پررنگ شده است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

جنبش دانشجویی پیگیر شفافیت و عدالت است

چاردلی مهمترین نقطه قوت جنبش دانشجویی را آرمان خواهی دانست که افق دید کشور را بالا می برد. او افزود: در این مقوله باید حریت و استقلال وجود داشته باشد بنابراین نخبه بودن و استقلال و آرمان خواهی مهمترین نقطه قوت جنبش است.

چاردلی درباره مهمترین نقطه ضعف جنبش دانشجویی
نیز گفت: اگر جنبش را در کلان کشور نگاه کنیم، واقعیت گرایی نقطه ضعف است چون جنبش با نگاه آرمان خواهانه پیش می برد اما اگر در سطح جنبش دانشجویی نگاه شود شود نقطه ضعف نیست. در پارادایم جریان دانشجویی نقطه ضعف این است که دانشجو سطح خود و میزان اثرگذاری خود را گم کرده است.

چاردلی درباره آرمان مهم تشکل ها گفت: آرمان مهم ما پیامی است که از انقلاب مردم برداشت می شود که همان حمایت از مردم مستضعف است بنابراین رسالت ما در زمینه ظلم استکبار به مردم مستضعف در جهت حمایت از مظلوم قابل بررسی است.

چاردلی  در انتقاد از سه قوه نیز گفت: یکی از مسائل مهم مسئولیت پذیری است که وقتی در قوه قضائیه رای صادر می شود باید قابل بررسی باشد و قاضی فاسد باید به همه معرفی شود. در قوه مجریه نیز وقتی گروهی در جامعه فصل الخطاب می شود و اتهامی وارد می کند و دادستانی نیز تایید می کند می بینیم که هیچ اتفاقی نمی افتد و پاسخگویی مشخصی وجود ندارد.

 

جنبش دانشجویی پیگیر شفافیت و عدالت است

محمد حسین صبوری دبیر جنبش عدالتخواه نیز در ارتباط تلفنی درباره گفتمان دانشجویی گفت: گفتمان اصلی تشکل های دانشجویی نگاه آرمانی ما موضوع عدالت خواهی است که نباید نگاه کاریکاتوری و شعاری  باشد بلکه باید در راستای مبارزه با فساد اقتصادی و فساد سیستمی در اداره کشور نگاه ما ملموس و جدی باشد. تشکل های دانشجویی از آنجایی که در زمینه حریت و دانشجویی نگاه فعال تری دارند می توانند فعال تر باشند و اگر کم کاری دیده شود غیر قابل توجیه است.
 
صبوری گفت: فعال بودن مهمترین نقطه قوت جنبش دانشجویی است بنابراین جریان دانشجویی باید خودش جریان ساز و گفتمان ساز باشد و حساسیت ایجاد کند نه اینکه مبتنی بر حساسیت های به وجود آمده در جامعه باشد. او گفت: حریت و استقلال در فعال بودن را در دهه اخیر می توان در جنبش دانشجویی دید.

صبوری نیز مهمترین نقطه ضعف جنبش دانشجویی را فاصله گرفتن هرچه بیشتر جنبش از اولویت ها و دغدغه های مردم است. این نوع نگاه کاریکاتوری به عدالت که موجب ظلم به مردم و جریان دانشجویی می شود اتفاقی است که در چندسال اخیر بیشتر شاهد آن هستیم بنابراین باید در تشکل های دانشجویی به اینکه ما در محتوا و عمل تا چه حد تریبون مردم و حمایت از حقوق مردم باشیم، توجه شود.

صبوری افزود:  در بررسی مهمترین آرمان و هدف تشکل دانشجویی باید به عقبه جنبش دانشجویی عدالتخواه برگردیم که مبارزه با فساد بدون ملاحظه نهاد و شخص و جایگاه خاص انجام می شود. تشکل جنبش عدالتخواه دانشجویی در دو مصداق سال های اخیر مثل حقوق های نجومی و املاک نجومی پیگیر بوده است. او افزود: جنبش عدالتخواه در بحث شفافیت و اصلاح، ساختارهای قوه قضائیه و صدا و سیما را پیگیری کرده است.
 
 صبوری در پایان در انتقاد از سه قوه گفت: پاسخگویی جدی و نظارت به مطالبات مردم وجود ندارد. او افزود: دو عامل موجب شده که تشکل دانشجویی آن اثر گذاری و کارایی را نداشته باشد چرا که تا زمانیکه تشکل دانشجویی خود را ذیل اهداف خیالی تعریف کند اثرگذاری و کارایی واقعی را نخواهد داشت.
 

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.