خبر جدید

» توزیع ۱۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه بین مردم/ یارانه نقدی همان ۴۵۵۰۰ تومان

  • تاریخ : 7th دسامبر 2018
  • موضوع : دسته‌بندی نشده
  • بازدید :
  • نظرات : بدون نظر

توزیع ۱۴۲ هزار میلیارد تومان یارانه بین مردم/ یارانه نقدی همان ۴۵۵۰۰ تومان
[ad_1]

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور در نشست خبری با اصحاب رسانه در تشریح بودجه‌ریزی سال ۹۸ افزود: طبق اعلام صندوق بین المللی پول، در سال‌های اخیر شفافیت بودجه ریزی در ایران تحسین برانگیز است.

وی گفت: به دقت تلاش کرده‌ایم که بودجه سال ۹۸ شفاف و صریح ارائه شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تأکید بر اینکه ادعا نداریم پول فراوانی داریم، افزود: همه دستگاه‌ها معتقدند پولی که به آنها اختصاص داده شده، کم است و هیچ دستگاهی در این باره راضی نیست.

نوبخت گفت: لایحه بودجه ۹۸ در ۶ جلد به همراه سه جلد گزارش عملکرد دولت در خصوص اجرای برنامه ششم توسعه، امروز به مجلس تقدیم می شود.

وی افزود: دو جلد اهداف مبانی اقتصادی و اجتماعی همه دستگاه‌ها را تحت عنوان سند بنیادین لایحه بودجه ۹۸ به مجلس ارائه کرده‌ایم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: برای اینکه نمایندگان مطمئن شوند که بودجه مبتنی بر عملکرد است، در یک جلد مبانی قیمت تمام شده دستگاه‌ها را به مجلس ارسال کردیم.

وی افزود: از ۱۵ تیرماه تمام تلاش خود را به کار بردیم تا بودجه سال ۹۸ رأس روز ۱۵ آذر به ساختمان مجلس برود. ادعا نداریم که بودجه خوبی را تنظیم کرده‌ایم، اما می‌دانیم که بهترین گزینه‌ها را آورده‌ایم.

۱۴۲ هزارمیلیارد تومان؛ بودجه یارانه نقدی

وی در خصوص بودجه یارانه نقدی برای سال آینده گفت: در لایحه پیشنهادی دولت، بودجه یارانه نقدی برای سال آینده ۱۴۲ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه، افزود: در قانون بودجه سال ۹۷ کل کشور، بودجه یارانه نقدی ۱۴۴ هزار میلیارد تومان است.

نوبخت با اشاره به منابع درآمدی بودجه گفت: عمده درآمد بودجه در سال ۹۸ از مالیات و حقوق گمرکی لحاظ می‌شود که البته ما برای افزایش درآمد‌ها به دو روش متصل می‌شویم، اولین روش فروش دارایی‌های دولت و یا واگذاری آنهاست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه منظور از واگذاری دارایی‌های مالی فروش اوراق و سهام شرکت‌هاست، افزود: در روش دوم سرمایه‌های دولت را واگذار خواهیم کرد، این سرمایه‌ها عبارتند از نفت و گاز که البته اینها  کافی نیست، پس در نتیجه در بخش‌های دیگر به واگذاری دارایی‌های مالی خواهیم پرداخت.

نوبخت گفت: ما باید مصارف خود را مشخص کنیم، مصارف ما در سه سر فصل طبقه‌بندی می‌شود یکی از این سرفصل‌ها با عنوان هزینه ثبت می‌شود که البته این عنوان تحت تأکید صندوق بین‌المللی پول برای تمام کشور‌ها بیان شده است.

وی افزود: این هزینه‌ها مصارف ما در امور جاری هستند. مصرف دیگری که به آن خواهیم پرداخت مصارف تملک دارایی‌هاست. فروش نفت برای کشور دارایی‌هایی را ایجاد می‌کند که ما از این فروش به مصارف و برنامه‌های دیگر از جمله تسهیل در روند آب رسانی، نوسازی برق خواهیم پرداخت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: در مرحله‌ بعد به فروش اوراق نزدیک می‌شویم برای اینکه بتوانیم پروژه‌های عمرانی خود را تکمیل کنیم به فروش اوراق نیاز داریم. لازم به ذکر است که امسال در بودجه ۹۸ پرداخت ۳۲ هزار میلیارد تومان سررسید اوراق را لحاظ کرده‌ایم که بسیاری از منتقدان از این روند ناراضی هستند.

نوبخت گفت: اگر به فروش اوراق نپردازیم، قطعا در سال‌های آینده برای تکمیل پروژه‌هایمان ضرر خواهیم کرد، برای مثال امسال دو طرح مهم از جمله پروژه راه‌آهن ارومیه که آذربایجان غربی را به خط ریلی سراسری متصل کرده است و دیگر پروژه اتصال خط راه‌آهن رشت به تهران به این ترتیب تکمیل شدند.

وی افزود: اگر این کار را نمی‌کردیم یکباره با هزینه‌های هنگفتی در بخش‌های مختلف طرح‌های عمرانی مواجه می‌شدیم، لازم به ذکر است که بگوییم در سال ۹۸ مبلغ ۳۸ هزار میلیارد تومان اوراق سر رسید داشتیم که ۳۲ هزار میلیارد تومان آن را پرداخت خواهیم کرد و تنها مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان باقی خواهد ماند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: این اجازه به خزانه‌داری کشور داده شده است، که برای پرداخت هزینه اوراق سر رسید بدون تخصیص بودجه اقدام کند، می‌دانیم که حتی یک ریال هم بدون تخصیص از خزانه کشور به هیچ ارگان ملی پرداخت نمی‌شود، اما ما در قانون این اجازه را به سازمان برنامه و بودجه داده‌ایم تا برای پرداخت اوراق سررسید این کار را انجام دهد. برای مثال در پرداخت حقوق‌ها حتی یک روز هم تعلل نمی‌کنیم و به کارمندمان نمی‌گوییم که درآمد نداریم، بلکه هر میزان حقوق کارمند را به موقع پرداخت می‌کنیم.

نوبخت سهم نفت را از بودجه سال آینده ۲۷ درصد اعلام کرد و در خصوص رقم نفت در بودجه سال آینده و همچنین پیش بینی فروش آن هم گفت:

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.