خبر جدید

» اسنپدراگون ۸۵۵ در برابر اسنپدراگون ۸۴۵؛ چه چیز تغییر کرده است

  • تاریخ : 7th دسامبر 2018
  • موضوع : دسته‌بندی نشده
  • بازدید :
  • نظرات : بدون نظر

[ad_1]

اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام چه تفاوت‌هایی با اسنپدراگون ۸۴۵ دارد؟ در مقاله‌ی پیش‌رو به مقایسه‌ی عمیق دو نسل اخیر تراشه‌های کوالکام می‌پردازیم.

کوالکام در جریان برگزاری نخستین روز از اجلاس Snapdragon Technology در هاوایی، به‌صورت رسمی از جدیدترین تراشه‌ی پرچمدار خود به‌ نام اسنپدراگون ۸۵۵ رونمایی کرد. این تراشه‌ که در حقیقت نسل جدید اسنپدراگون ۸۴۵ به‌شمار می‌آید،‌ دارای ویژگی‌های جدید و البته بهبودهای قابل‌توجهی نسبت به نسل قبل است.

یکی از مهم‌ترین نکات مرتبط به تراشه‌ی جدید کوالکام، به پشتیبانی آن از نسل پنجم شبکه‌های ارتباطی یا همان ۵G مرتبط می‌شود؛ فناوری جدیدی که طبق ادعای مدیران کوالکام، قرار است دهه‌ی میلادی پیش‌رو را تحت سلطه‌ی خود درآورد.

مقاله‌های مرتبط:

Qualcomm Snapdragon 855 نه‌تنها در زمینه‌ی کارهای پردازشی مبتنی بر هوش مصنوعی از نسل قبلی خود قدرتمندتر است؛ بلکه با بهره‌مندی از واحد پردازش گرافیکی جدید آدرنو ۶۴۰، می‌تواند تجربه‌ی بازی کردن را برای کاربر به امری لذت‌بخش مبدل سازد.

قدرت پردازشی

بی‌شک، تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۵۵، قدرت بسیار بیشتری نسبت به نسل قبلی یعنی اسنپدراگون ۸۴۵ دارد. همانطور که پیشتر در شایعاتی اعلام شده بود، تراشه‌ی جدید کوالکام دارای سه کلاستر پردازشی است؛ یک کلاستر شامل سه هسته‌ با فرکانس پردازشی ۲.۴۲ گیگاهرتز، کلاستر دوم شامل چهار هسته‌ی بهره‌وری با فرکانس پردازشی ۱.۸۰ گیگاهرتز و کلاستر سوم شامل یک هسته‌ی قدرتمند با فرکانس ۲.۸۴ گیگاهرتز است که کوالکام از آن هسته به‌عنوان Prime Core یاد می‌کند. در ضمن اسنپدراگون ۸۵۵ مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری است که در مقایسه با نسل قبل (۱۰ نانومتری) پیشرفت قابل‌توجهی به‌شمار می‌آید.

اسنپدراگون 855 کوالکام / Qualcomm Snapdragon 855

فناوری‌های ارتباطی

تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ از شبکه‌ی ارتباطی LTE Cat.20 به‌عنوان فناوری ارتباطی پایه استفاده می‌کند؛ گفتنی است که اسنپدراگون ۸۴۵ به شبکه‌ی ارتباطی LTE Cat.18 مجهز بود. البته ماجرا فقط به اینجا خلاصه نمی‌شود؛ جدیدترین تراشه‌ی سری اسنپدراگون کوالکام نخستین تراشه‌ی دنیا است که از ۵G پشتیبانی می‌‌کند.

اسنپدراگون ۸۵۵ علاوه‌بر موارد یادشده، از یک تراشه‌ی داخلی کاملا جدید برای وای‌فای استفاده می‌کند؛ تراشه‌ای که نه‌تنها پشتیبانی از فرکانس وای‌فای ۶۰ گیگاهرتزی را ممکن می‌سازد، بلکه سرعت اینترنت بالغ بر ۱۰ گیگابیت بر ثانیه را ارائه می‌دهد.

هوش مصنوعی

اسنپدراگون ۸۴۵ با ویژگی‌های جالبی که داشت، توسط بسیاری از شرکت‌های سازنده‌ی گوشی‌های هوشمند مورداستفاده قرار گرفت و شاهد حضور آن در اکثر پرچمداران سال پیش بودیم. اکثر ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی آن گوشی‌ها، از طریق نرم‌افزاری به‌دست آمده بودند، اما این روند در تراشه‌ی جدید کوالکام تغییر کرده است.

اسنپدراگون ۸۵۵ دارای یک واحد پردازشی مبتنی بر شبکه‌ی عصبی (NPU) اختصاصی است و به‌لطف بهره‌مندی از تراشه‌ی داخلی Hexagon 690 خواهد توانست ویژگی‌های بسیار جالبی را در زمینه‌ی AI ارائه دهد.

دستگاه‌های مقصد

اسنپدراگون ۸۴۵ روی بسیاری از گوشی‌های ساخته‌شده در سال ۲۰۱۸ و خصوصا پرچمداران استفاده شده است. تراشه‌ی جدید طبیعتا در گوشی‌های سال ۲۰۱۹ حضور پیدا خواهد کرد. شب گذشته مدیرعامل وان‌پلاس به‌صورت رسمی تایید کرد که نخستین گوشی مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ قرار است متعلق به این شرکت باشد؛ بنابراین وان‌پلاس ۷ (نام غیررسمی) نخستین محصولی خواهد بود که از ویژگی‌های کاربردی این تراشه استفاده خواهد کرد. بی‌شک در جریان برگزاری MWC 2019 جزئیات بیشتری در مورد دستگاه‌های مجهز به اسنپدراگون ۸۵۵ منتشر خواهد شد.

پارامتر / نام پردازنده اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام
لیتوگرافی ۷ نانومتری ۱۰ نانومتری
پردازنده‌ی مرکزی (CPU)

کلاستر اول: یک هسته‌ی کرایو ۴۸۵ با فرکانس پردازشی ۲.۸۴ گیگاهرتز

کلاستر دوم: سه هسته‌ی کرایو ۴۸۵ با فرکانس پردازشی ۲.۴۲ گیگاهرتز

کلاستر سوم: چهار هسته‌ی کرایو ۴۸۵ با فرکانس پردازشی ۱.۸۰ گیگاهرتز

کلاستر اول: چهار هسته‌ی کرایو ۳۸۵ با فرکانس پردازشی ۲.۸ گیگاهرتز

کلاستر دوم: چهار هسته‌ی کرایو ۳۸۵ با فرکان
س پردازشی ۱.۷ گیگاهرتز

پردازنده‌ی گرافیکی (GPU)

آدرنو ۶۴۰

آدرنو ۶۳۰
پشتیبانی از دوربین

تک‌لنز: ۳۲ مگاپیکسل

دولنز: ۲۰ مگاپیکسل

تک‌لنز: ۳۲ مگاپیکسل

دولنز: ۱۶ مگاپیکسل

فناوری‌های ارتباطی

LTE Cat.20

LTE Cat.18
واحد پردازشی مبتنی بر شبکه‌ی عصبی (NPU)

دارد

ندارد
پشتیبانی از ۵G

بله، با مودم X50

خیر
گوشی‌های مقصد

فعلا نامشخص

وان‌پلاس ۶T، پیکسل ۳، پوکوفون اف وان و موارد دیگر

اسنپدراگون ۸۵۵ جدیدترین تراشه‌ی پرچمدار کوالکام است که قصد دارد با بهره‌مندی از ویژگی‌هایی جالب، به جنگ رقبای قدری نظیر اکسینوس ۹۸۲۰، کرین ۹۸۰ و ای ۱۲ بایونیک برود. گرچه میت ۲۰ پرو هواوی و آیفون ۱۰ اس اپل هم‌اکنون از تراشه‌ی کرین ۹۸۰ و ای ۱۲ بهره‌مند هستند، اما دو تراشه‌ی دیگر هنوز وارد بازار نشده‌اند و نمی‌توان در مورد قدرت آن‌ها سخنی به‌میان آورد. اپل و هواوی نشان داده‌اند که تبحر خاصی در زمینه‌ی ساخت تراشه‌ی موبایلی دارند، باید دید که آیا کوالکام می‌تواند با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۵۵ بر رقبایش پیروز شود یا خیر.

نظر شما در مورد تراشه‌ی جدید کوالکام چیست؟

[ad_2]

Source link

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.