خبر جدید

» زنگ‌ کتاب‌خوانی مدارس راهکار حفظ تاریخ دیرینه‌ ایران است

  • تاریخ : 8th دسامبر 2018
  • موضوع : دسته‌بندی نشده
  • بازدید :
  • نظرات : بدون نظر

زنگ‌ کتاب‌خوانی مدارس راهکار حفظ تاریخ دیرینه‌ ایران است
[ad_1]

فاطمه ذوالقدر

تهران (پانا) – فاطمه ذوالقدر نماینده مجلس با اشاره به زنگ کتاب‌خوانی در مدارس ابتدایی، ریشه گرفتن این اقدام و تسری آن در همه مدارس به خصوص در مناطق محروم و حاشیه‌ای را اقدامی ضروری دانست.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورشی، نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزایش سرانه مطالعه و همچنین نهادینه شدن فرهنگ قصه‌گویی و آموزش از طریق داستان‌ها و قصه‌ها را از طریق زنگ کتاب خوانی در مدارس ممکن دانست.

ذوالقدر در آستانه‌ی برگزاری بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی، در گفت‌وگویی عنوان کرد: «گسترش فن‌آوری‌های نوین و ابزارهای اطلاع‌رسانی و سرگرمی‌های کامپیوتری باعث شده بخش اعظمی از خانواده‌ها کتاب‌خوانی و قصه‌گویی را فراموش کنند. این در حالی است که قصه‌گویی تاریخی دیرینه در کشورمان دارد و در بخش تعلیم و تربیت و در مدارس باید بیش‌تر به این موضوع پرداخته شود.

وی با اشاره به آغاز این حرکت در آموزش و پرورش، گسترش آن را خواستار شد: «خوشبختانه امسال در مقطع ابتدایی زمانی به کتاب‌خوانی برای دانش‌آموزان تخصیص داده شده است. هر هفته دانش‌آموزان کتاب داستانی را که خوانده‌اند برای دوستان و همکلاسی‌های خود تعریف می‌کنند. این اقدام می‌تواند برای افزایش سرانه مطالعه و همچنین نهادینه شدن فرهنگ قصه‌گویی و آموزش از طریق داستان‌ها و قصه‌ها مفید باشد، بنابراین باید جایگاه خاصی را برای این اقدام‌ها در نظر بگیریم.»

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، نهادینه شدن فرهنگ قصه‌گویی را نیازمند همراهی خانواده‌ها و نهاد آموزش و پرورش دانست و افزود: «در این میان نقش کانون پرورش فکری، سرای محله‌ها و فرهنگ‌سراها نیز موثر است. همان‌طور که بیان کردم موضوع کتاب‌خوانی و قصه‌گویی هم‌اینک در آموزش و پرورش در حال اجرایی شدن است اما ریشه گرفتن این اقدام و تسری آن در همه مدارس و به خصوص در مناطق محروم و حاشیه‌ای شهرها امری ضروری است که نیازمند حمایت و اختصاص بودجه است.»

وی آگاهی‌بخشی به بزرگ‌سالان اعم از معلمان و والدین را در نتایج این امر مهم خواند و یادآور شد: «در سطح اجرایی، مدیران و معلمان مدارس باید نظارت دقیقی بر این موضوع داشته باشند. از طرفی خانواده‌ها نیز نقش مکمل دارند و باید درباره‌ی نقش آن‌ها گفت‌وگو و برنامه‌ریزی کرد.»

این نماینده مجلس در بخشی از سخنان خود به تاثیر داستان‌ها و قصه‌ها در زندگی خود پرداخت: «آموختن راه و رسم زندگی و مهارت‌های آن برای ما با داستان‌ها و قصه‌ها ممکن بود. چون داستان حاوی زبان و درک کودکی است. با همین ویژگی است که در ذهن ما باقی ماند و در ذهن دیگر بچه‌ها باقی می‌ماند. برخی از این قصه‌ها و داستان‌ها را در کتاب‌های درسی مطالعه می‌کردیم. آن‌ها ما را به صبر و بردباری، تأمل و دانش‌اندوزی، مشورت با بزرگ‌ترها، کنجکاوی و پویایی سازنده و… دعوت می‌کردند. به همین دلیل است که گفته می‌شود قصه‌گویی یقیناً یکی از ابزارهای آموزشی بسیار مناسب و مطلوب برای سنین کودکی است.»

ذوالقدر از انتخاب‌های شخصی خود برای قصه‌گویی سخن گفت: «همیشه قصه‌هایی را انتخاب می‌کنم که در حین سرگرم کننده بودن و توجه به نکته‌های آموزشی به دل بنشیند. معتقدم جنبه آموزشی قصه‌ها آن‌چنان در درون آن‌ها مخفی است که بالاخره در پایان قصه، متأثر از شخصیت داستان و روایت او خواهیم شد.»

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «با توجه به آنچه گفته شد، نکته‌ی مهمی مطرح می‌شود: قصه‌ها باید متناسب با ارزش‌ها، باورها، هنجارها و عرف‌های هر جامعه باشند تا این الگوپذیری که در وجود کودکان هست تحت تأثیر داستان‌های خالی از محتوا و یا دارای سوءگیری‌های نامتعارف با ساختار جامعه قرار نگیرد. در انتخاب داستان در قصه‌گویی همیشه این موارد را مد نظر داشته و دارم تا علاوه بر این‌که نظر کودک را به قصه جلب کنم، بدانم محتوای آموزشی و اخلاقی پنهان در آن قابل انعکاس و اثربخش است.»

گفتنی است بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم‌زمان با شب یلدا سال ۱۳۹۷ در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری واقع در خیابان حجاب برگزار می‌شود.

[ad_2]

لینک منبع مطلب

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.