خبر جدید

» شعر نمادی خارق العاده از احساس انسان

  • تاریخ : 2nd آوریل 2020
  • موضوع : دسته‌بندی نشده
  • بازدید :
  • نظرات : بدون نظر

 

 

منشاء شعر چیست و چه چیزی منجر به پیدایش این ادبیات خارق العاده شده است؟ این که نقطه ی آغاز شعر و شعر گویی دقیقاً کجا و چه زمانی است، مسئله ای مبهم و نامعلوم می باشد. در حقیقت این بخش از ادبیات هر ملت، تماماً نشان دهنده ی احساس و عواطفی نظیر عشق، غم، شادی، نفرت، دلتنگی، خشم و … است و از آن جا که نمی دانیم سر منشاء احساس و عواطف بشر کجاست پس نقطه ی شروع شعر هم مسئله ایست نا مشخص.

جالب است بدانید اشعار هر قوم و ملتی هر قدر متفاوت و متمایز دارای یک زبان و هدف مشترک هستند که آن هم چیزی نیست جز ابراز انواع احساسات و عواطف آدمی. به عبارتی می توان گفت شعر ها همان زبان احساس هستند، از این رو آن ها را می توان نمادی خارق العاده از احساس انسان معرفی نمود.

فرقی نمی کند شعر فارسی یا شعر ترکی و یا هر زبان دیگری، همه ی آن ها دارای یک هدف واحد هستند که آن هم بیان احساسات است؛ به نحوی که با ترجمه علاوه بر این که هیچ چیزی از فرایند وصف و احساس این اشعار کم نمی شود، بلکه بر زیبایی آن ها دو چندان می شود. یکی از عجیب ترین و جذاب ترین مباحثی که پیرامون این دستاورد ادبی وجود دارد، امکان نتیجه گیری های متفاوت از یک شعر واحد است. در حقیقت بر خلاف متون علمی که دارای یک نتیجه گیریِ مشخص هستند، اشعار از برداشت های مختلفی از جانب خوانندگان برخوردارند؛ لذا هر کسی بر اساس حس و حال خود می تواند برداشت کاملاً متفاوت و مجزایی از یک شعر داشته باشد. این موضوع را می توان خارق العاده ترین قابلیت های زبان احساس (شعر) نام برد.

برگشت به دنیای فوق العاده ی شعر

 

متاسفانه این روز ها از آن جا که آمار شعر و شعر خوانی کاهش پیدا کرده و مشتاقان شعر خوانی نسبت به ایامی چون زمان مشروطه به مراتب کمتر شده است، دیگر کمتر شاعری چون شهریار، میرزاده عشقی، ملک الشعارای بهار و … پیدا می شوند. پس باید دست به کار شویم و ضمن برگشت به این دنیای فوق العاده منجر به بیداری احساسات خاموش شده ی خود شویم.

درگاه های دانلود کتاب از کتابچین، درگاه هایی چون وب سایت کتابچین و اپلیکیشن های اندروید، آی یو اس و ویندوز آن امکان تهیه ی مرغوب ترین و بهترین کتاب های شعر ایران و جهان را در اختیار شما شعر دوستان گرامی گذاشته اند تا دیگر بی هیچ عذر و بهانه ای وارد جهان وصف ناپذیر شعر و شعر خوانی شوید.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

ارسال دیدگاه جدید

به نکات زیر توجه کنید

  • نظرات شما پس از بررسی و تایید نمایش داده می شود.
  • لطفا نظرات خود را فقط در مورد مطلب بالا ارسال کنید.